Zoenende mannen op een billboard. Het zou volgens COC Noordoost-Brabant de normaalste zaak van de wereld moeten zijn.
Zoenende mannen op een billboard. Het zou volgens COC Noordoost-Brabant de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Foto: COC

'Onze campagne #Iedereenmagzoenen is helaas nog hard nodig'

Algemeen 734 keer gelezen

LAND VAN CUIJK | Het was een opmerkelijk beeld voor automobilisten en fietsers op de toegangswegen van Boxmeer, Cuijk en Mill. Twee zoenende mannen, en verderop twee kussende vrouwen, op een billboard langs de weg als onderdeel van de campagne #Iedereenmagzoenen. "Dat we maanden hebben moeten zoeken naar twee mannen die het aandurfden om voor onze posters op de foto te gaan, maakt wel duidelijk dat deze campagne nodig is", vertelt mede-initiatiefneemster Mandy Sieben, van het COC.

Door Martijn Schwillens

De Geffense kwam op het idee voor de campagne vanwege de commotie die vorig jaar ontstond na een reclamecampagne van Food Supply met twee zoenende mannen. "Bushokjes werden massaal vernield", herinnert Mandy. "Wij lopen als Nederland toch voorop met ons homohuwelijk en tolerantie? Maar in werkelijkheid durft 30 procent van de homostellen niet te zoenen of hand in hand te lopen op straat en hetzelfde geldt voor één op de vijf lesbische stellen."

Regionaal karakter
#Iedereenmagzoenen maakt opmerkelijk genoeg geen deel uit van een landelijke COC-campagne. "De angst onder mensen uit de LHBTI*-gemeenschap is op het platteland tussen Den Bosch en de Maas is echt niet minder dan elders in het land", zegt Mandy. "In de kleinere dorpen zijn de denkbeelden vaak nog wat conservatiever, al komen de meeste geweldsdelicten tegen mensen uit de LHBTI-gemeenschap voor in de grotere steden." Ook zelf zegt ze rekening te houden met haar omgeving als ze samen met haar vriendin gaat stappen. "Als je verderop een groepje ziet staan, laat je toch net wat sneller de hand van je geliefde los. Je wilt geen vervelende opmerkingen of nog erger..."

Liefdevolle beelden
De campagne is volgens Mandy bewust niet gericht op provocatie. "Daarom hebben we gekozen voor liefdevolle beelden, van zoenende mannen en kussende vrouwen. Beelden van iets dat heel normaal zou moeten zijn, maar niet als zodanig wordt ervaren. Op zoenende mannen wordt vaak agressief gereageerd en bij vrouwen wordt het vaak geseksualiseerd. Toch is onze oproep aan iedereen: Doe het gewoon! Ben wie je bent." Dat het COC nog een lange weg te gaan heeft, bewijst de totstandkoming van deze campagne. "De zoenende vrouwen op de billboards komen uit Oost-Brabant, maar het homostel komt uit Vlaanderen. We hebben veel mensen in onze regio gevraagd, maar iedereen was te bang voor de reacties", besluit ze.
Info: www.iedereenmagzoenen.nl

* LHBTI staat voor Lesbiennes, Homo's, Biseksuele, Transgenders en Intersekse personen.

Op de billboards langs de wegen staan afbeeldingen van zoenende vrouwen.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant