Berita Cornelissen: 'Het past niet zo bij ons om heel hard te gaan roepen dat we de beste zijn.' (foto: Ingrid Driessen)
Berita Cornelissen: 'Het past niet zo bij ons om heel hard te gaan roepen dat we de beste zijn.' (foto: Ingrid Driessen)

'Erkenning is compliment voor het onderwijs in Land van Cuijk'

Onderwijs 1.055 keer gelezen

BOXMEER/STEVENSBEEK | Metameer werd onlangs door 'Elsevier' uitgeroepen tot de beste (middelbare) school van Nederland. Ook kreeg de school van de Onderwijsinspectie het predicaat 'Excellente School'. Beide erkenningen leiden tot grote tevredenheid bij directeur-bestuurder Berita Cornelissen van de schoollocaties in Boxmeer en Stevensbeek. "Als we deze erkenning in Rotterdam hadden behaald, dan hadden we hoog van de toren geblazen."

Door Martijn Schwillens

Niet 010 maar 0485 vormt echter het kengetal van de scholen waar Cornelissen sinds 1 januari 2017 de scepter zwaait. En dus werd de loftrompet slechts mondjesmaat gestoken toen het nieuws eind januari bekend werd. Opvallend, want juist in deze periode maken groep 8-leerlingen de keuze naar welke school zij na de zomer willen. "Kinderen kiezen uiteindelijk toch een plek die in hun ogen het beste bij ze past. Dat staat los van een landelijke prijs", weet Cornelissen. "Natuurlijk zijn we heel erg trots op deze erkenningen, maar het past niet zo bij ons om heel hard te gaan roepen dat we de beste zijn", vervolgt de 51-jarige Boxmeerse, die toevoegt dat de eretitels afstralen op het gehele onderwijs in het Land van Cuijk. "Want dat alle scholen zo goed scoren (Elzendaalcollege Boxmeer en Merletcollege Mill werden door Elsevier uitgeroepen tot 'Superschool' en het Merletcollege door de inspectie tot 'Excellente School', red.), zegt ook iets over het Land van Cuijk. Er heerst een goed milieu voor kinderen om tot wasdom te komen. Ouders zijn erg betrokken bij de ontwikkeling van hun kinderen en we zien dat de meeste kinderen met plezier naar school komen."

Kansenongelijkheid
Metameer (met 1.300 leerlingen in Stevensbeek en 1.100 in Boxmeer) scoort mede hoge ogen wegens een uitstroom die vele malen hoger ligt dan het aanvankelijke schooladvies. Dat de leerlingen van Metameer hier zo goed in slagen heeft te maken de onderwijsmethodiek. "Kinderen met hetzelfde IQ maar afkomstig uit een lager sociaal milieu krijgen vaak een lager schooladvies dan hun klasgenootjes. Die kansenongelijkheid baart me zorgen. Dat is een landelijke trend die ook het Land van Cuijk niet helemaal overslaat, maar wij staan ervoor dat wij kinderen maximale kansen bieden. Ongeacht iemands afkomst. Bovendien is een vroege selectie niet bevorderlijk voor kinderen die meer tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen. Leerlingen op Metameer krijgen de tijd die ze nodig hebben om het maximale uit zichzelf te halen. Daardoor kan iemand met een advies theoretische leerweg (mavoadvies) soms alsnog naar het havo en zorgen we ervoor dat iemand met aanleg voor het vwo niet zomaar tevreden is met het havo." Op Metameer stroomt tussen de 13 en 20% van alle examenleerlingen hoger uit dan werd verwacht bij het schooladvies. "Wij geven de kansen en kinderen pakken die. Bovendien zetten de leerlingen vervolgens ook nog een bovengemiddeld resultaat neer en doen ze dat zonder vertraging in hun schoolloopbaan. We werken met gemengde groepen. Sleutelfiguur is de mentor, want de relatie docent-leerling is enorm belangrijk. De mentor werkt vanuit de vragen 'Wie ben je?', 'Wat is je talent?' en 'Wat kun jij goed?'. De leerlingen moeten constant geprikkeld en uitgedaagd worden. Ook betrekken we ouders erbij. We zetten de kinderen als het ware achter het stuur en gaan er naast zitten, want uiteindelijk kunnen ze het alleen zelf doen."

Maatwerk
"Metameer gaat verder in de ontwikkeling van onderwijs op maat", voorspelt Cornelissen. "Daarmee sluiten we steeds beter aan bij de individuele leerbehoefte van de leerling. Verder willen we leerlingen laten kennismaken met wat er op industrieel gebied is in het Land van Cuijk, zodat zij tijdens hun vervolgstudie bij een stage voor een regionaal bedrijf kiezen en wellicht na hun HBO- of universitaire studie in hun zoektocht naar een baan ook kijken wat deze regio te bieden heeft. Zeker binnen de techniek, maar ook in de zorg en in de agrifood zijn er een boel mogelijkheden in onze regio. Daarnaast maken wij deel uit van een 'leerlab: leerling 2020, een groep scholen die onderling samenwerken om het onderwijs verder te ontwikkelen."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant