Interim-directeur Loek Buys en Anneke van den Wildenberg van de Schouwburg Cuijk. (foto: Diana Derks)
Interim-directeur Loek Buys en Anneke van den Wildenberg van de Schouwburg Cuijk. (foto: Diana Derks)
interview

'Hebben voor nieuwe theaterseizoen gestreefd naar goede mix'

Kunst en cultuur 954 keer gelezen

Communicatie-adviseur Anneke van den Wildenberg en interim-directeur Loek Buys zijn tevreden over het nieuwe theaterprogramma 2017-2018 van de Schouwburg Cuijk. "We hebben uit het aanbod van ruim 3.000 producties zo'n 120 voorstellingen gekozen die volgens mij de moeite meer dan waard zijn."

Loek Buys is een tevreden man. De interim-directeur van de Schouwburg Cuijk (die de herstellende Sjoerd Meijer tijdelijk vervangt) combineert zijn werkzaamheden met die als directeur van Theater Junushoff in Wageningen. Tijdens de twee dagen per week die hij gemiddeld in Cuijk is, kijkt hij nog dikwijls zijn ogen uit. "De Junushoff is onvergelijkbaar qua entourage en gebouw", zegt hij bijna jaloers. "Ik ken geen stad met de omvang van Cuijk die het zo goed voor elkaar heeft als Cuijk. Mensen die hier voor de eerste keer komen, zijn echt flabbergasted. Gezelschappen en artiesten die ik in Wageningen tegenkom nadat ze eerder in Cuijk speelden, zeggen ook allemaal: 'Dat zoiets in Cuijk kan. Zo'n mooi theater!' Je zult snappen dat het dus geen straf is voor mij om hier tijdelijk de honneurs waar te nemen", lacht hij.

Samenstelling
De Schouwburg heeft voor het theaterseizoen 2017-2018 bijna 120 theatervoorstellingen en concerten geprogrammeerd. "Met de mooie ploeg die we hier hebben is met hart en ziel gewerkt aan dit programma", vertelt Buys. "Het is elk jaar weer een hele klus om de drieduizend tot 3.500 producties die je op je bureau krijgt terug te brengen tot 110 tot 130 voorstellingen. Bijna tweeduizend voorstellingen vallen om allerlei redenen al snel af, want er is bijvoorbeeld heel veel aanbod voor de kleine zaal, maar die hebben we hier niet. Maar dan hou je nog steeds een shortlist van 500 voorstellingen en concerten over. 10% wil je sowieso hebben, zeg maar de grote namen. Vervolgens neem je een optie en volgen tussen januari en maart de afspraken met impresariaten. Er verandert in april nog van alles, dus soms heb je letterlijk een week voordat de theatergids naar de drukker gaat, het programma pas helemaal af."
Van den Wildenberg vult aan: "En dan zijn er nog een aantal artiesten die de filosofie hanteren: 'Don't call us, we call you.' Zodoende dat we bewust wat ruimte in het programma hebben gelaten om voorstellingen bij te boeken. Dat was vroeger ondenkbaar, maar zeker cabaretiers kiezen er steeds vaker voor om zich niet al te vroeg van tevoren vast te laten leggen. Theo Maassen is bijvoorbeeld zo iemand."

Tendens
De Schouwburg-branche klimt volgens Buys uit een diep dal. "De crisis liet zich in deze sector pas rond 2010 gelden en de lijn naar boven is zodoende ook pas twee jaar later ingezet. Het gaat langzaamaan wat beter. Het publiek komt weer terug en er worden weer meer risicovolle (duurdere, red.) voorstellingen geproduceerd en geboekt. Daarnaast voerde het Rijk nog een bezuiniging van zo'n 40 miljoen euro door op de podiumkunsten. Zeker de muzieksector is daardoor hard geraakt: gezelschappen vielen af, stopten ermee of gingen gedwongen samen. Maar ook op het podium zag je dat terug, met minder uitbundige decors bij toneelstukken en bij optredens minder muzikanten of kleinere gezelschappen", legt Buys uit. Hij benadrukt: "Maar dat is gelukkig allemaal achter de rug. Er dient zich gelukkig veel jong talent aan. Iedereen strijdt voor zijn of haar eigen plekje op het podium. Bovendien roeide Cuijk ook nog eens tegen de stroom in, met de vernieuwbouw van de Schouwburg. Dat getuigt van moed van deze gemeente."

'Goede mix'
"We hebben voor het nieuwe programma gestreefd naar een goede mix en die volgens mij ook gevonden", vertelt Van den Wildenberg. Trots is het duo op de geboekte musicals, waarvan sommigen zelfs twee dagen staan ingepland. "Dat bewijst ook dat het beter gaat met de sector", lacht ze. De musicalcomedy VAMOS! (7 en 8 oktober) raadt ze aan. "Een musicalcomedy met een hoofdrol voor Lenette van Dongen. Het is gebaseerd op het televisieprogramma 'Ik vertrek'. De uitkomst laat zich raden. Echt een hilarisch stuk."
Een andere must-visit is volgens Buys 'Was getekend' (25 en 26 oktober), een musical over het leven van Annie M.G. Schmidt. "Een feest van herkenning, maar ook de donkere kant van haar leven komt aan bod." Ook My Fair Lady (29 en 30 november), You're the Top (22 maart 2018) en The Full Monty (15 mei 2018) staan komend seizoen op de rol. "Het publiek is echt op zoek naar feel-good stukken en qua musicals komen ze volop aan hun trekken", verzekert Van den Wildenberg.

Muziek: heel breed
'Heel breed' is het muziekaanbod. "Van klassiek tot jazz en van muziektheater tot populaire muziek", vertelt Buys.
De verwachtingen zijn met name hooggespannen voor het optreden van het Nederlands Kamerkoor, dat op 22 oktober naar Cuijk komt voor een uitvoering met Engelse religieuze muziek uit de dertiende en veertiende eeuw. "Voor dit optreden wijken we uit naar de Sint Martinuskerk. Een naadloze fit", zegt Van den Bildenberg. "Maar ook de Philharmonie Zuidnederland en het Nederlands Blazers Ensemble komen naar Cuijk. Daar zijn we uiteraard zeer content mee. Wie van klassiek houdt, kan echt niet aan die twee voorbij. Voor de (licht)klassieke en jazz-optredens hebben we overigens weer samengewerkt met Henk Roelofs (jazz) en John Floore (klassiek)."
Namen die niet mogen ontbreken op de theateragenda zijn er ook, zoals Nick & Simon, Ellen ten Damme, Rowwen Hèze, Frank Boeijen, 3JS en Her Majesty. "We hebben dus de namen van formaat, maar ook coverbands die tributes zullen brengen aan grote popiconen. Her Majesty brengt een ode aan Crosby, Stills, Nash & Young, maar ze zijn eigenlijk beter dan het origineel", lacht Buys.

Toneel: persoonlijke drijfveer
Qua toneelstukken heeft de Schouwburg voor het seizoen 2017-2018 het accent verlegd. "Dat klopt. We hebben meer toneelvoorstellingen dan in voorgaande jaren. Dat is een persoonlijke drijfveer geweest", legt Buys uit. "Er is echt enorm veel talent in Nederland", benadrukt hij, "maar toneel heeft het moeilijk. Het is echter wel de moeder van de podiumkunsten. Het verdient dus ruim baan op het podium."
De Verleiders (13 oktober, met Victor Löw e.a.), Vasthoef BV (28 en 31 oktober, met Huub Stapel en Roem (17 januari 2018, met Victor Reinier en Renée Soutendijk) beloven veel. "Bij toneelstukken is het helaas nooit op voorhand een gelopen race of het druk wordt of niet. Ook niet als er grote namen op het affiche staan, Huub Stapel uitgezonderd."
Buys wenst er wel een aantal voorstellingen uit te lichten als aanrader voor het publiek, zoals de slapstickcomedy The Play that goes Wrong (22 november) -'toneel met een lach 2.0'- en Het Achterhuis (24 november). "Daarover heb ik lang getwijfeld. 'Wéér een voorstelling over de Tweede Wereldoorlog', was mijn eerste gedachte, maar dit stuk gaat vooral over een tienermeisje binnen een claustrofobische omgeving. Het beklijft."
Een voorstelling die absoluut niet gemist mag worden, is volgens Buys het stuk Terror (7 december) met Jeroen Spitzenberg. "In Duitsland was het stuk van jaar. Over een krankzinnig dilemma. Een straaljagerpiloot haalt zonder bevel een gekaapt vliegtuig neer dat op ramkoers richting een stadion met 70.000 mensen ligt. Redde hij hen of waren er nog andere opties? Het publiek is de jury: is hij schuldig of niet. Terror belooft echt heel veel!"

'Alle doelgroepen'
Voor het hele gezin zijn er verschillende sprookjesvoorstellingen. "Eigenlijk voor alle basisschoolleeftijden en één voorstelling (Shock op 12 januari 2018) voor 12-plussers." Aanrader is het Fieperdepiep Festival (2+) op 1 oktober. "Een hele ochtend pret en plezier voor peuters en kleuters. De foyer wordt een soort van speeltuin en er zijn drie kleine voorstellingen. Ook komt een dubbeldeksbus, de Fiepbus, waar de kinderen in kunnen klimmen of door een doolhof kunnen dwalen. Je weet niet wat je meemaakt."
Last but not least is het cabaretaanbod. Bekende cabaretiers als Guido Weijers, Marc-Marie Huijbregts, Javier Guzman, Ali B, Herman van Veen en Lebbis zijn van de partij. Liefhebbers van de lach komen volgens Van den Wildenberg dan ook goed aan hun trekken. "Ook
hier is weer sprake van een goede mix, want het gaat om grote namen, maar zeker ook om artiesten die nog wat meer ontdekt mogen worden of die ander publiek aanspreken, zoals Ton Kas (20 oktober) of Karin Bruers & Nol Havens (5 januari)." Buys: "Wat dat betreft zou ik echt iedereen Tim Fransen (20 april 2018) willen aanraden."
En tot slot: "Je ziet het, we hebben echt een theaterprogramma samengesteld waarmee alle doelgroepen worden bediend."
Meer informatie via de website www.schouwburgcuijk.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant