Rudmer Heerema luistert naar de verhalen van leerlingen uit de eerste opvang anderstaligen. (foto: Rowena de Bas, Metameer)
Rudmer Heerema luistert naar de verhalen van leerlingen uit de eerste opvang anderstaligen. (foto: Rowena de Bas, Metameer)

VVD-Kamerlid Heerema op werkbezoek bij Metameer

Onderwijs 512 keer gelezen

STEVENSBEEK | Wat kan politiek Den Haag leren van Metameer? Tweede Kamerlid Rudmer Heerema bracht vrijdag 19 januari een bezoek aan Metameer Stevensbeek. De woordvoerder onderwijs van de VVD kreeg het onderwijsconcept persoonlijk leren te zien en bezocht de eerste opvang voor anderstaligen in Stevensbeek.

Leerlingen zijn steeds meer eigenaar over hun eigen leerproces. Ze zijn zich meer bewust van wat ze leren, hoe ze leren en waarom ze leren. Dit past bij het innovatieve karakter van de school en de huidige inzichten van goed en modern onderwijs. De overtuiging is dat leerlingen gemotiveerder raken als ze zelf hun leerroute mogen kiezen. Bovendien is een leerling die geleerd heeft zelfstandig te werken goed voorbereid op het hbo of universiteit. Samara, brugklasser tweetalig havo/vwo, over persoonlijk leren: "Ik vind het fijn dat ik zelf toetsen mag inplannen bij wiskunde. Dit zou ik wel bij alle vakken zo willen doen."

Meer maatwerk
Niet langer volgt een leerling dezelfde aantal lessen en op hetzelfde niveau als de klas. Meer uren voor wiskunde, minder voor Engels? Duits op havo, geschiedenis op vwo-niveau? Dat kan. In overleg met de ouders, mentor en docenten kijkt de leerling elke periode terug op de ontwikkelingen en is zelfverantwoordelijk voor de volgende stap. Persoonlijk leren doet recht aan de talenten, kansen en uitdagingen van leerlingen.

Dromen
Maatwerk geldt zeker ook voor leerlingen die zijn begonnen in de eerste opvang voor anderstaligen. Bij binnenkomst kijkt de school naar de eigenschappen van het kind, legt teamleider Dave Arts uit. "We kijken naar de leerbaarheid, motivatie, competentie en de ambitie van het kind. Daar sluiten we onze onderwijskundige opdracht op aan." Door leerlingen steeds te laten onderzoeken wat zij kunnen en wat de volgende stap is, groeien ze snel. Een aantal leerlingen volgt nu al reguliere lessen samen met Nederlandse leeftijdgenoten. Zij doen het heel goed, dromend van een toekomst als dokter, apotheker of sterrenkundige.

Brugklasleerlingen leggen Rudmer Heerema uit hoe ze werken bij persoonlijk leren in Stevensbeek. (foto: Rowena de Bas, Metameer)
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant