Afbeelding

'Kracht centrumaanpak Grave is bevlogenheid'

Centrum 90 keer gelezen
GRAVE | Begin 2015 koos het centrummanagement Grave voor een nieuwe structuur. "Het centrum van Grave is in feite niet alleen afhankelijk van hoe het er economisch in Nederland voorstaat. Grave heeft een stabiele omgeving met historie, is traditioneel qua panden en omgeving  en kan gebruik maken van de opgaande markt", zegt Rolf Schouten van de Hema in het Maasstadje.

Door Annelies Graafsma

[image=292514]

"Om meer te halen uit het unieke van de historische stad met zijn diversiteit aan winkels, is saamhorigheid nodig", vervolgt hij. "We willen ondernemers motiveren om naar de stad te kijken als één centrum. Dat is in feite de reden om het centrummanagement anders in te zetten." 'Centrummanagement' kent tegenwoordig iedere stad. Ook in Grave was er een centrummanager en een bestuur met werkgroepen. "In deze traditionele structuur was het moeilijk om koppelingen te leggen met de gemeente, Graveon en anderen; het moest dus anders", voegt horecaondernemer Bas van Kuppeveld toe.
In de nieuwe structuur ligt het accent op maandelijkse bijeenkomsten van ondernemers; iedere derde maandag van de maand om 19.30 uur in Catharinahof in Grave. De VVV/TOP sluit aan, evenals de voorzitter van Graveon en vrijwilligersorganisaties. Samen zoeken ze naar stabiliteit, betrokkenheid en positiviteit. Samen overleggen ze nu met de gemeente Grave. Het (nieuwe) bestuur faciliteert, op afstand. "In Grave willen we honderdduizend dingen maar het begint met bij elkaar komen en de ambities haalbaar maken", zegt Van Kuppeveld. Schouten: "Er zijn ideeën, we praten over marketing en organisatie en, we doen wat we afspreken. Ben je erbij, dan heb je inspraak. Als je er niet bent, dan weten we niet wat je wilt. We hebben een planning voor een jaar en het concept voelt als succesvol voor Grave."

'Brengen en halen'
Schouten vult aan: "Je hoeft niets voor te bereiden, je komt gewoon en kijkt wat je kunt: ‘brengen en halen’. We praten over wat er gaande is, met wie we contact moeten leggen, we sluiten aan bij initiatieven van anderen waar dat kan. Het druk bezochte monumentenweekend 2015 is een mooi voorbeeld. Voor de ‘verbinding’ is de voorzitter van het monumentenweekend aan tafel gevraagd. Een drietal ondernemers hebben het thema uitgewerkt."
Van Kuppeveld tot slot: “We zijn een half jaar bezig en we zien bevlogenheid”.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant