Groep 6-leerlingen van De Bakelgeert rennen dagelijks een 'Daily Mile'. (foto: Diana Derks)
Groep 6-leerlingen van De Bakelgeert rennen dagelijks een 'Daily Mile'. (foto: Diana Derks)

Groep 6-leerlingen uit Boxmeer rennen dagelijks één 'Daily Mile'

Opmerkelijk 738 keer gelezen

BOXMEER | Groep 6-leerlingen van De Bakelgeert in Boxmeer rennen dagelijks één mijl door het nabij de school gelegen parkje. In een kwartier leggen ze minimaal drie rondjes af. Meester Bart Könings heeft het parcours samen met de leerlingen gemeten; het is precies 1,6 kilometer. Ze zijn daarbij één van de eerste in Nederland die dit Schotse initiatief hebben omarmd.

Door Patricia de Ryck

Bart Könings, zelf een fanatiek hardloper, leest voor het eerst over The Daily Mile in een hardlooptijdschrift. "Het idee stond mij meteen aan. Na de meivakantie zijn we als experiment direct gestart. Toen ik het aankondigde in de klas konden de sportievelingen niet wachten; degene die weinig of niet sporten, pruttelden wel even tegen." Nienke (9) vult aan: "Ik was bang dat ik doodop zou zijn, maar dat valt echt mee. Het gaat steeds makkelijker."

Schotland
The Daily Mile is een project dat vier jaar geleden is gestart. Projectleider Kristine Groenhart geeft uitleg. "Het voormalig hoofd van de basisschool Elaine Wyllie vond dat haar leerlingen een erg slechte conditie hadden. Het werd tijd om hier iets aan te doen. Zo begon The Daily Mile. Ze liet de basisschoolkinderen iedere schooldag een mijl rennen of lopen tijdens schooluren. Na een maand waren de verbeteringen en veranderingen zo spectaculair dat ze dit ook in andere klassen ging doen. Daarna volgden vijfhonderd andere scholen in Schotland. In Engeland doen inmiddels ook al meer dan tweehonderd scholen mee. In Nederland is De Bakelgeert één van de eerste scholen. Na de zomervakantie gaan we dit verder uitrollen."

Concentratie
The Daily Mile is niet alleen een initiatief tegen overgewicht bij kinderen. Er zijn veel meer voordelen te noemen. Könings legt uit: "Natuurlijk zien we ook in Nederland steeds meer kinderen die te maken hebben met overgewicht, maar dat is in mijn klas helemaal geen probleem. Ik vind juist het sociale aspect ook enorm belangrijk. Je ziet dat de kinderen elkaar motiveren. Tijdens het rennen, zie je kinderen - die je normaal in de klas nooit samen ziet – gezamenlijk het parcours afleggen."
Wanneer het kwartiertje rennen op het programma staat, is dagelijks een verrassing. Könings legt uit: "We werken op De Bakelgeert met een continurooster; zo'n schooldag is intensief voor de kinderen. Op een gegeven moment zie je de concentratie afnemen. Als je op dat moment gaat rennen, zie je bij terugkeer in de klas dat de kinderen er weer tegenaan kunnen. Dat je dan een kwartiertje van de lestijd kwijt bent voor het rennen, betaalt zich later ruimschoots terug, op vele gebieden. Daarnaast is het de bedoeling dat we de mijl steeds sneller gaan afleggen. Je ziet nu al kinderen die vier, vijf rondjes lopen. Het record van Jur staat zelfs op negen." De elfjarige Lieke zegt: "Je probeert je doelen iedere keer te overwinnen."

Regen
Könings houdt het weer goed bij, maar voor een buitje deinzen de kinderen niet terug. "Dat is lekker fris", giebelt de 10-jarige Renske. De groep die Könings volgend jaar zal hebben, gaat in ieder geval door met het initiatief. Ondertussen wordt door hem bekeken hoe hij andere collega's kan motiveren hiervoor.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant