'We zetten onze communicatiecapaciteit gericht in op waar het om draait: de cliënt, familie en begeleiding.'
'We zetten onze communicatiecapaciteit gericht in op waar het om draait: de cliënt, familie en begeleiding.'

Eervolle vermelding Dichterbij bij Gouden Oor Award

Gezondheid 245 keer gelezen

GENNEP | Dichterbij heeft in de Jaarbeurs in Utrecht bij de Gouden Oor Award Zorg 2017 een eervolle vermelding in de wacht gesleept. Met Als je het mij vraagt eindigden we vlak achter de winnaar, Cicero Zorggroep. De bevlogen presentatie oogstte veel applaus van het publiek en maakte indruk op de vakjury. "Supertrots dat we dit met z'n allen hebben bereikt", zegt zorgdirecteur Marcia Adams.

De Gouden Oor Award is de jaarlijkse prijs voor organisaties die uitblinken in het luisteren naar klanten. Sinds 2014 is er een speciale award voor de zorgsector. Marcia Adams kijkt met een trots gevoel terug. "Dit is een landelijke erkenning en een nieuwe bevestiging dat Dichterbij de goede weg is ingeslagen."

Wensen realiseren
Zij doelt hiermee op de methode Als je het mij vraagt, die Dichterbij sinds september 2015 gebruikt. "Dichterbij wil een organisatie zijn waarin 'waarderend luisteren' voor medewerkers een tweede natuur is. Als je het mij vraagt is onze belangrijkste kapstok." Bij dit programma achterhaalt en realiseert het team van cliënten, verwanten en begeleiders samen de wensen en behoeften van cliënten. Dat is niet altijd even makkelijk bij mensen met een verstandelijke beperking, zegt ze. "Vaak hebben zij moeite om aan te geven wat ze bedoelen. Daarom gebruiken we een speciale gespreksmethodiek met ondersteunende materialen."

Sterk
De jury noemt het sterk dat Dichterbij de bezuinigingen in 2015 heeft aangegrepen om anders te denken en cliënten zelf te vragen wat de beste zorg is. Ook krachtig vindt ze dat Als je het mij vraagt door middel van eenvoudige kaarten behoeften en wensen van cliënten goed in beeld brengt en in het samenspel tussen cliënten, verwanten en medewerkers gerealiseerd worden. En een ander goed punt is dat cliënten de regie hebben en dat de nadruk niet ligt op de beperkingen van een cliënt, maar op wat hij wel kan of zelfs goed in blijkt te zijn.

Verbeteren luisterklimaat
"Als organisatie investeren we structureel in het verbeteren van ons luisterklimaat, in het communicatiever maken van de organisatie", zegt Marcia Adams. "We zetten onze communicatiecapaciteit gericht in op waar het bij Dichterbij echt om draait: de cliënt, zijn familie en directe begeleiders. Wij denken dat we daarmee het verschil kunnen maken. Onze aanpak werpt nu zijn vruchten af; deze eervolle vermelding is een prachtige erkenning."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant