Frans Voermans op zijn Honda Pan-European 1300.

Boxmerenaar beklimt de Franse Alpen per motor

Human Interest 1.899 keer gelezen

BOXMEER | Club Pan-European Nederland, een motorclub voor de Honda Pan-European, reed van 19 tot en met 24 juni hun zesdaagse Supertoer door de Franse Alpen van 2500 kilometer. Cluboudste Frans Voermans uit Boxmeer vertelt over zijn ervaring.

“Op 19 juni vertrok ik al vroeg. Om 7.00 uur vanuit Boxmeer naar Oirlo om mijn broer Jan op te halen en vervolgens naar het verzamelpunt aan de A2 bij Weert. De reisbegeleiding was in goede handen bij Ed van Houtum. Met zeven bikers vertrokken we vanuit Weert. In totaal waren er 65 deelnemers. Er ging ook een service wagen mee die, zoals voorgaande jaren, bemand was door Harm en Vera Veld. Deze eerste dag liep de route via de Eifel en de Hunsrück naar Herbitzheim in Saarland. Laat in de middag was er een versperring in de route waardoor we steeds verder en verder van onze route vandaan reden. Uiteindelijk besloten we dan maar de kortste route naar het hotel te nemen. De eerste dag waren we goed bij elkaar gebleven, maar dat was op zondag en dus vooral te danken aan het gebrek aan vrachtverkeer. Op maandag raakten we Johan kwijt en reden met zijn zessen verder. Via de Elzas naar de Vogezen. Dit waren al voorproefjes hetgeen we morgen te doen zouden krijgen. We overnachten in de stad Lons de Saunier. De derde dag was een echte passenrit met veel haarspeldbochten. We reden zuidwaarts door de Hoge Jura. Vanwege het verschil in tempo tussen de rijders besloten ik en mijn broer samen verder te rijden waarna we tot 2642 meter hoogte stegen. Onderweg naar boven werd het weer steeds slechter maar de top werd bereikt. Na deze bergreus kwam ik veilig aan in ons hotel in La Grave. Ook de vierde dag regende het en was het grauw en donker. Vrij gauw gingen we door enkele donkere tunnels. We koersten richting de bekende Alp du Huez. Het was er nog vrij rustig. Bij het plaatsje Huez ging de route door vele nauwe straatjes met mooie huisjes verder naar beneden. Na verschillende bergpassen reden we in noordelijke richting om in de plaats Gray te overnachten. Op dag vijf reden we 430 km door het rustige Franse binnenland richting de uitlopers van de Vogezen. We zagen veel korenvelden rijp om te oogsten. Vanuit Herbitzheim begonnen we op dag zes aan de laatste etappe van 346 km. Na een klein stukje door Frankrijk komen we via Schengen in Luxemburg en daarna door naar het grensgebied tussen Duitsland en België. Het einde van de route was nabij Aken. Vanaf hier tot de grens bij Heerlen is nog 30 kilometer. Jan was in optimale vorm, hij ging naar huis. Het paard rook de stal. Het was een prachtige, mooie, gezellige week.”