'Reclame kan ook kunst zijn'

  •   keer gelezen   Kunst en cultuur
De Brabantse Straatkunstprijs ging op 15 augustus van start. Sindsdien is er veel buitenkunst genomineerd. Inmiddels is ook een boeiende en relevante discussie op gang gekomen over de vraag wat nou eigenlijk iets tot 'kunst' maakt. De nominatie van de gevel van de Mediamarkt in Eindhoven heeft veel reacties teweeggebracht.

[image=191485]

Veel mensen doen de Mediamarkt-gevel in eerste instantie af als een puur commerciële uiting en ‘dus geen kunst’. Terwijl goedbeschouwd elke nominatie net zo goed in twijfel getrokken zou kunnen worden. Het punt dat deze nominatie maakt is dat er in veel gevallen blijkbaar ergens bepaald wordt dat iets ‘kunst’ is. Soms uitsluitend doordat de ‘juiste’ mensen het kunst noemen. In het geval van de mediamarkt is de ontwerper van de reclamegevel de gerenommeerde Italiaanse architect Massimiliano Fuksas en lagen er wel degelijk artistieke overwegingen aan zijn ontwerp ten grondslag. Alleen had deze stedelijke interventie een commerciële opdrachtgever, en vormde een beeldmerk een groot deel van de feitelijk uiting.

[image=191484]

Los van deze discussie is de reikwijdte van de nominaties voor de Straatkunstprijs opvallend. Er zijn verschillende buurtprojecten genomineerd die voor de omwonenden daadwerkelijk iets hebben toegevoegd aan (de beleving van) hun buurt. Bijvoorbeeld het beeld Saamhorigheid van Lucy Bex; het werk maakt deel uit van het project ‘KunstwerkT’. Een project waarvoor in samenspraak met de buurt acht kunstwerken werden geplaatst in Oisterwijk, Moergestel en Heukelom. “Saamhorigheid is hèt beeld van Heukelom en de Heukelommers geworden” stelt een van de buurtbewoners die het werk nomineerde. Daarnaast is ook het aantal nominaties opmerkelijk van straatkunstwerken die juist op exact tegenovergestelde manier tot stand kwamen. Bij de zogenaamde ‘guerrilla art’ gaat het om werk dat in samenspraak met helemaal niemand, ook (of vooral) niet de gemeente, wordt geplaatst. Het werk White Box with Blue and Orange Stripes bijvoorbeeld - een kubus met de welbekende politie-striping als visualisering van de toenemende ‘controle’ in de maatschappij. De kunstenaar maakt met zijn werk een statement in de openbare ruimte dat kan dienen om die heel even te ontregelen of het publiek een ‘wake-up call’ te geven. Ook de betonnen miniatuurhuisjes van Big Daddy Gun in Eindhoven werden genomineerd.

Nomineren
Op www.brabantsestraatkunstprijs.nl kan iedereen zijn/haar favoriete straatkunst nomineren en staan alle andere genomineerde werken. Nomineren kan ook met een mobiele telefoon (via ‘straatkunstprijs’ in applicatie Layar). 26 september selecteert de jury de acht finalisten waarop van 27 september tot en met 17 oktober gestemd kan worden. Het werk met de meeste stemmen wint op 22 oktober de Brabantse Straatkunstprijs.
Meer berichten