Impressie van het Romeins Kwartier in Cuijk, gezien van de Maas. (impressie: Communicatiebureau Di-Visie)
Impressie van het Romeins Kwartier in Cuijk, gezien van de Maas. (impressie: Communicatiebureau Di-Visie)

Romeinse dagdromerij of 'Ceuclum op de kaart'?

Toerisme 662 keer gelezen

CUIJK | Een heus Romeins Kwartier, met doorkijkjes, uitbreiding van musea, een Experience Center, hotel, horeca en meer... Dat zijn de ambities die tussen nu en 2025 gestalte moeten krijgen nabij de Sint Martinuskerk en Maaskade in Cuijk.

Communicatiebureau Di-visie presenteerde het plan van aanpak 'Ceuclum Aeterna' afgelopen week aan de gemeenteraad. Dat plan is zeer ambitieus. Zo moet tussen Maasstraat, Kerkstraat en Maasboulevard een heus Romeins Kwartier verrijzen, waar de Romeinse roots van 'Ceuclum' beter zichtbaar worden. Eyecatcher is het Experience Center, een grote blauwe schaal op sokkel die wordt gesitueerd op de plek waar ooit het begin van de brug was (oude begraafplaats). Het Experience Center is futuristisch qua uiterlijk, maar is qua kleur gebaseerd op een scherf van Millefioiri-glas die in de vitrine van de Werkgroep Archeologie Cuijk (WAC) ligt. Het WAC zelf wordt opnieuw ingericht en uitgebreid als museum, de oude kerktoren wordt omgeturnd tot hotel en bovenop de kademuur moet een glazen horecagelegenheid komen. Door een tunnelwand te plaatsen, moet er vanuit het centrum ook een doorkijk komen richting het Romeins Kwartier.

Ambities
Het plan van aanpak is indrukwekkend, zonder meer. Helaas ontbreekt een financiële paragraaf in het plan, al worden de kosten voor de uitvoering geschat op vier miljoen euro. (Te) veel voor een armlastige gemeente als Cuijk, maar ook Boxmeer en Sint Anthonis -oftewel de nieuwe gemeente Land van Cuijk- krijgen zeggenschap over de plannen. En voor de nieuwe gemeente is een extra toeristische trekpleister heel wat waard. Want het Romeins Kwartier in Cuijk moet -vrij vertaald naar een lijfspreuk van voormalig wethouder Rob Poel- 'Ceuclum op de kaart' zetten. Of zoals Di-visie het verwoordt: "Toeristen ('bezoekerseconomie') willen hotspots bezoeken en beleven. Het rijke Romeinse verleden van Cuijk is een enorme kans om met daadkracht in te gaan zetten. Om van het Romeinse kwartier en met het name het experience center een echte hotspot te maken, creëert Cuijk een volwaardige 'reason to travel'."

Enthousiast
Toeristen uit alle delen van de wereld die een selfie maken met het Romeins Kwartier op de achtergrond... Romeinse dagdromerij of 'Ceuclum op de kaart'? Het Cuijkse college van B en W is enthousiast. De komende weken worden gebruikt voor een financiële onderbouwing, zodat de raad in mei kan beslissen. "Alle elementen moeten goed tegen het licht worden gehouden qua haalbaarheid en financiën", benadrukt wethouder Maarten Jilisen (Liberaal LvC).

(artist-impression: © Di-visie | corporate identity & branding - Cuijk
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant