De campagne 'Psst ... Hier moet je zijn' heeft volgens ondernemers bijgedragen aan een goed zomerseizoen.
De campagne 'Psst ... Hier moet je zijn' heeft volgens ondernemers bijgedragen aan een goed zomerseizoen. Foto: RBT Land van Cuijk

Toeristensector Land van Cuijk ‘tevreden tot zeer tevreden’ over zomer 2020

Toerisme 283 keer gelezen

LAND VAN CUIJK | Ondernemers in de toeristensector uit het Land van Cuijk kijken terug op een succesvol zomerseizoen. “Mede omdat mensen in eigen land op vakantie wilden, hebben we een toename gezien van het aantal toeristen”, zegt toeristisch manager Erik Jansen van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT). 

Door Martijn Schwillens

Het RBT hield onlangs een enquête onder toeristische ondernemers. Die gaven in grote meerderheid aan ‘tevreden tot zeer tevreden’ te zijn over de zomer van 2020. “Eigenlijk iedereen heeft meer gasten mogen ontvangen. Of het nu om hotels of B&B’s ging. Ook de horeca was in grote mate tevreden. Alleen bij groepsaccommodaties was het beeld wisselend, maar dat is in die zin minder verrassend vanwege de beperkingen”, legt Jansen uit.

Veel nieuwe bezoekers
Wat opviel, is een stijging van het aantal nieuwe bezoekers. Bovendien kwam een overgrote meerderheid (67%) van deze toeristen vanuit het hele land. “Het Land van Cuijk heeft een grote aantrekkingskracht gehad op bezoekers van buiten de regio. Mensen wilden toch op vakantie, maar niet naar het buitenland. Zodoende zijn ze op zoek gegaan naar een omgeving die rustig is, maar waar ook genoeg te doen was. Dat verklaart mede de keuze voor ons mooie gebied. Daarbij gaven campings aan dat zij een duidelijke toename zagen van het aantal gezinnen met jonge kinderen.” Het Land van Cuijk dus als alternatief voor Zuid-Frankrijk of Oostenrijk. Campings waren ook in trek bij ‘herhaalbezoekers’, mede door relatief veel vaste standplaatsen.

‘Het accent in de zomercampagne lag op de promotie van de regio als relatief onbekende maar aantrekkelijke bestemming.’

Tegenover de toeloop van toeristen uit eigen land stond een beperkt aantal bezoekers uit Duitsland (6%) en Vlaanderen (4%). Jansen: “Logisch, gezien de coronaregels en het afgenomen reisverkeer. Normaliter nemen we deel aan allerlei beurzen, maar dat kon dit jaar niet. Zodoende hebben we extra ingezet op Google-marketing en social media.”

Psst... hier moet je zijn
Maar liefst 75% van alle ondernemers en organisaties is blij met de campagne ‘Psst... hier moet je zijn’. Doel was de naamsbekendheid van het Land van Cuijk te vergroten. De helft van de respondenten denkt dat het ook meer bezoekers heeft opgeleverd. “Het accent in de zomercampagne lag op de promotie van de regio als relatief onbekende maar aantrekkelijke bestemming.” Jansen voorspelt dat in de toekomst vaker kortstondige en doelgerichte acties opgezet zullen worden. “Corona maakt de toekomst ongewis, dus plannen voor de hele lange termijn is ondoenlijk. We moeten dus flexibel zijn.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant