Met het 'binnenvlaggen' van de bestuurders, is de N324 officieel heropend. Op de foto links gedeputeerde Christophe van der Maat, en recht wethouder Ben Peters van de gemeente Gave, die steppen.
Met het 'binnenvlaggen' van de bestuurders, is de N324 officieel heropend. Op de foto links gedeputeerde Christophe van der Maat, en recht wethouder Ben Peters van de gemeente Gave, die steppen.

Vernieuwde N324 Oss-Grave feestelijk heropend

Verkeer en vervoer 1.027 keer gelezen

GRAVE/OSS | Veel eerder dan gepland is de N324 tussen Oss en Grave na een grondige herconstructie officieel heropend. De weg is opnieuw ingericht, zodat de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid beter zijn.

De nieuwe weg, die werd geopend door gedeputeerde Christophe van der Maat van de provincie Noord-Brabant, is veiliger doordat er minder aansluitingen zijn op zijwegen en inritten van percelen. Er zijn twee grote turborotondes aangelegd en er zijn plekken waar weggebruikers langzaam verkeer in kunnen halen. Voor fietsers en voetgangers is het oversteken van de N324 makkelijk en veiliger gemaakt. Op een deel van het fietspad langs de N324 zijn Wattway zonnepanelen aangebracht. Dit zijn panelen waar je gewoon overheen kunt fietsen en die stroom leveren voor bijvoorbeeld het opladen van elektrische fietsen bij de bushalte of voor de openbare verlichting.

Duurzaamheid
Gedeputeerde Christophe van der Maat: "Duurzaamheid speelt bij de aanleg en het beheer van onze wegen een steeds grotere rol. Daarom dagen we marktpartijen uit om op een innovatieve manier te bouwen, nieuwe duurzame technieken te ontwikkelen en materialen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. Dat is bij de realisatie van de N324 ook weer gelukt." De doorstroming verbetert door intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's) op bestaande en nieuwe kruisingen. Later dit jaar komen er nog draadloze temperatuursensoren in het wegdek. Hierdoor zie je nauwkeurig of het tijd is om zout te strooien bij gladheid, of juist wanneer niet. Zout heeft een negatief effect op de natuur, op de weg en op de voertuigen op de weg. Hoe minder zout, des te beter.

Duurzame weg
Belangrijk bij het realiseren van de weg was het gebruik van bestaande materialen. Zo bestaat het asfalt voor 85 procent uit hergebruikte materialen en is er een duurzaam bindmiddel, biobitumen, toegevoegd. Ook is dit asfalt op veel lagere temperatuur geproduceerd, waardoor er aanzienlijk minder CO2 is uitgestoten. Dit is Laag Energie Asfalt Beton (LEAB). 

Minder hinder
De uitvoering van dit project heeft tot op heden dertien maanden gekost. Op dit moment loopt nog een ruimtelijke procedure voor Rotonde Tolschestraat en verplaatsing van de Tango naar de Industriestraat. De verwachting is dat de uitvoering daarvan in 2020 kan starten. Dan is het complete project een stuk sneller klaar dan gepland. Dat scheelt enorm veel hinder voor de omgeving.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant