De Wethouder Lindersstraat in Wilbertoord gaat in 2024 flink op de schop.
De Wethouder Lindersstraat in Wilbertoord gaat in 2024 flink op de schop. (Foto: De Maas Driehoek)

Reconstructie Wethouder Lindersstraat in Wilbertoord: graag. Bomenlaan: liever niet

  •   keer gelezen   Verkeer en vervoer

WILBERTOORD | De Wethouder Lindersstraat in Wilbertoord gaat flink op de schop. Nieuwer, stiller en veiliger. Wat blijft, zijn de kenmerkende bomen langs de weg. Tot afgrijzen van de inwoners van het dorp. “De gemeente beseft niet hoeveel overlast de bomen geven”, stellen bezorgde aanwonenden.

Door Martijn Schwillens

De medewerkers van adviesbureau Jens hadden zich vast een andere voorstelling gemaakt van de presentatie van hun plannen voor de Wethouder Lindersstraat. Vol trots deelden zij afgelopen woensdag in een volgepakt gemeenschapshuis De Wilg de schetsen van hoe de doorgaande weg door Wilbertoord er na 2024 uit moet komen te zien. Met een prominente plek voor de kenmerkende, sierlijke bomen. Wat volgde was een spervuur aan vragen en zorgen. ‘Wat doen jullie aan de wortelopdruk?’, ‘Waarom blijven de bomen zo kort op de weg?’ en niet zelden: ‘Waarom blijven die hoge bomen überhaupt staan?’

‘Waarom blijven die hoge bomen überhaupt staan?’

Zorgen genoteerd
Nu is volgens bewoners de kans om door te pakken, oftewel kappen. “Wij hebben van de gemeente de opdracht meegekregen dat de bomenlaan behouden moet blijven. Dat is ook zo opgenomen in structuurvisie”, vertelde Veerle van der Aar van Jens. Wat volgde was hoongelach. “In Mill konden ze bij de reconstructie van de weg ook 50 bomen kappen. Wat een onzin. Mensen ervaren overlast en dat hebben we kenbaar gemaakt bij de gemeente. Kan dit niet heroverwogen worden?”, vroegen tientallen aanwonenden zich af. Huiswerk dus voor de wethouders David Sölez (Team Lokaal) en Antoinette Maas (GL/PvdA). “Wij hebben de zorgen genoteerd, maar in principe geldt dat alle bomen waarvan de levensverwachting langer dan 15 jaar is, blijven staan. Anders worden ze gekapt en nieuwe bomen neergezet. Omdat ook de ondergrond vernieuwd wordt, zal worteldruk niet meer voorkomen”, probeerde projectbegeleider Martijn Beijers de zorgen wat weg te nemen.

(tekst gaat onder de foto verder)


De bijeenkomst over de reconstructie van de Wethouder Lindersstraat werd druk bezocht. - Foto: De Maas Driehoek

Veiliger en stiller
Met of zonder bomen, de reconstructie heeft als doel om de Wethouder Lindersstraat veiliger en stiller te maken. De weg krijgt geen asfaltlaag maar betonstraatstenen (klinkers). “De weg wordt echt een stuk stiller dan dat ie nu is”, beloofde Van der Aar. Bij de school komt een ‘slinger’ en een verlengde verkeersheuvel plus een versmalling (3,60 meter breed). Alle kruispunten krijgen een verhoogd plateau (drempel). De snelheid binnen de kom wordt overal 30 kilometer per uur.
De werkzaamheden gaan pas in 2024 van start, omdat eerst onderzocht moet worden wie de rekening (a 700.000 euro) voor de heraanleg van riolering en kabels gaat betalen: nutsbedrijven of gemeente?


De kenmerkende bomen dicht naast de weg blijven in principe behouden - Foto: De Maas Driehoek

Meer berichten