<p>Het blijft voorlopig nog dringen op het fietspad naast de Maasbrug tussen Gennep en Oeffelt.&nbsp;</p>

Het blijft voorlopig nog dringen op het fietspad naast de Maasbrug tussen Gennep en Oeffelt. 

(Foto: Jos Gröniger)

Kans op verbreding fietspad Maasbrug, maar niet van harte

  •   keer gelezen   Verkeer en vervoer

GENNEP / BOXMEER | De discussie over de verbreding van het fietspad langs de Maasbrug tussen Oeffelt en Gennep is verzand in een bestuurlijk steekspel waarin de initiatiefnemers nog niet de handschoen opwerpen. Toch heeft het er alle schijn van dat Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weinig tot geen clementie toont voor de hartgrondige verzoeken. Dat blijkt uit de beantwoording van de vragen die Tweede Kamerlid Van der Molen (CDA) de Minister onlangs stelde.

De verbreding van het dagelijks veel gebruikte fietspad is niet van de baan, maar Minister Harbers is er stellig in dat Rijkswaterstaat alleen faciliterend wil meewerken aan het project dat al jaren op het verlanglijstje van de gemeenten Boxmeer en Gennep en de provincies Noord Brabant en Limburg staat.
Toen Rijkswaterstaat enkele jaren geleden het project Flessenhals Maas Oeffelt presenteerde, maakten inwoners en lokale overheden kenbaar dat verbreding van het fietspad een breed gekoesterde wens was. De algehele opinie was dat de verbreding van de gevaarlijke fietsverbinding over de Maas integraal met de reconstructie van de verbinding tussen Oeffelt en Gennep zou worden meegenomen. Dat blijkt nu niet zo te zijn.
Waar ging het dan fout? Was de wens de vader van de gedachte of houdt het Rijk anno 2022 de hand op de knip? In zijn beantwoording legt Harbers uit dat de Maasbrug eigendom van het Rijk is. In een overeenkomst met Limburg en Noord Brabant is vastgelegd dat het constructieve beheer een verantwoordelijkheid voor het Rijk is. Het functionele beheer komt op het bordje van de provincies. De Minister oordeelt dat verbreding van het fietspad geen constructieve maar functionele verantwoordelijkheid heeft, en dus voor rekening van de provincies Limburg en Noord Brabant komt. Harbers wijst het initiatief niet af maar stelt wel dat stagnatie in de reconstructie van de weg over de Maas voor rekening van de provincies komt.
De reactie van CDA-raadslid Twan Reintjes is veelzeggend: “Al met al een teleurstellende opstelling van Rijkswaterstaat.”


Jos Gröniger
Meer berichten