'Geen verband tussen vele ongelukken op A73'

  •   keer gelezen   Verkeer en vervoer
VIERLINGSBEEK/CUIJK | Er is geen verband tussen de vele ongevallen op de snelweg A73 op het traject tussen Vierlingsbeek en Malden. Tot die gezamenlijke conclusie komen brandweer, Rijkswaterstaat en politie. Sinds het najaar van 2014 zijn op dit gedeelte van de snelweg echter al meer dan zeventig ongelukken gebeurd.

Door Martijn Schwillens

[image=305453]

De piek lag in november 2014, toen op de snelweg letterlijk elke dag een ongeluk gebeurde. Maar ook in oktober en december stond het verkeer meermaals vast vanwege een ongeval op het tracé tussen. Begin 2015 leek het gedaan met de vele ongevallen, maar in maart was er opnieuw een piek, met met meer dan tien ongevallen in een maand tijd. Afgelopen zaterdag was het omstreeks 5.00 uur opnieuw raak op de A73 ter hoogte van Beers. “Wij kunnen moeilijk zeggen dat er enig verband is tussen de ongelukken”, vertelt postcommandant Marc Driessen van de Cuijkse brandweer. “Het is in die zin ook gewoon een rechte weg, al is-ie door de jaren heen wel een stuk drukker geworden.” Dit wegdeel kent evenmin gevaarlijke bochten of slechte weggedeelten.
De oorzaken van de vele ongevallen? Autobrand, pech, een overstekend paard, stilgevallen vrachtwagens, maar vooral toch een groot aantal kop-staartbotsingen. ‘Geluk bij een ongeluk’ is dat bij geen van de meer dan zeventig ongevallen een dode is te betreuren. Driessen vervolgt: “Wij zijn in het afgelopen half jaar maar één keer uit hoeven te rijden om iemand uit te knippen. Er is tot nu toe gelukkig telkens alleen maar sprake van licht letsel en blikschade.”

‘Geen gevaarlijke weg’
Rijkwaterstaat en de politie zien evenmin een verband tussen de ongevallen op de A73 met uitzondering van een toename van het aantal ongevallen wanneer het slecht (nat) weer is. “Het is geen gevaarlijke weg”, aldus de politie, die in algemene zin stelt: “Onoplettendheid is iets wat je vaker ziet. Of ze zijn met hun mobiele telefoon bezig. Veel ongelukken gebeurden in de ochtend- of avondspits, meestal als het regende.”
Dat is echter een trend die landelijk waarneembaar is en dus geen reden voor Rijkswaterstaat vormt om onderzoek te laten doen naar het traject tussen Vierlingsbeek en Malden. En dus is het wachten op het volgende ongeluk. Maar het waarom van dat ongeval, laat zich al op voorhand opnieuw raden.
Meer berichten