
Rijk betaalt fors mee aan elektrificatie Maaslijn
[image=264736]
Openbaar vervoergedeputeerde Patrick van der Broeck is blij met de toezegging. "Zonder dit geld konden de plannen van de Maaslijn tot 2031 in de ijskast." De Provincie Limburg steekt zelf 35,75 miljoen euro in de bovenleiding. De totale kosten voor de elektrificatie zijn ongeveer 99 miljoen. Een deel van het bedrag moet ook worden betaald door de andere regio’s. Het is nog niet duidelijk hoeveel geld de andere organisatie precies betalen. Deze elektrificatie maakt onderdeel uit van een totale investering van ongeveer 175 miljoen euro in de Maaslijn.
Gedeputeerde Van der Broeck vervolgt: "Met een elektrische Maaslijn kunnen we de reiziger meer en snellere verbindingen bieden. Naast een bovenleiding investeren we ook in infrastructurele verbeteringen bij Roermond, Cuijk en Grubbenvorst (station Greenport Venlo). Dat doen we samen met het Rijk, de provincies Noord-Brabant en Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen.”
'Beter en sneller'
Ook gedeputeerde Ruud van Heugten van de provincie Noord-Brabant is te spreken over de bijdrage van het Rijk: "Een betere en snellere verbinding op de Maaslijn is ook voor Brabantse reizigers van groot belang. Zeker het Brabantse deel van de Maaslijn is drukbezet en een verbetering van de verbinding biedt volgens ons volop mogelijkheden voor verdere groei in de toekomst. Dat is ook de reden dat wij als provincies stevig hebben gelobbyd voor elektrificatie van deze succesvolle verbinding. Ik ga voorstellen om het Brabantse deel van € 17,2 miljoen ook beschikbaar te stellen."
De Maaslijn is de drukst bereden regionale spoorlijn van Nederland. De Maaslijn heeft bewezen een voor de regio essentiële verbinding te zijn die ook en vooral in de context van de arbeidsmarktontwikkeling, zorgmogelijkheden en studiekeuzemogelijkheden van onschatbare waarde is voor de regio.
Oplossingen
Vaak is de trein nu genoodzaakt, vanwege de beperkte capaciteit, om reizigers achter te laten op het perron. Elektrificatie zal deze ronduit onwenselijke situatie structureel oplossen. Ook de kansen tot aanhaking aan prestigieuze projecten als Greenport Venlo, Brainport Eindhoven en Healthvalley Nijmegen-Arnhem wordt voor de regio Noord-Limburg significant versterkt wanneer de Maaslijn up to date is volgens de maatstaven van de 21e eeuw. Volgens gedeputeerde Patrick van der Broeck is het meer dan dat. "Elektrificatie maakt het niet enkel mogelijk om meer treinstellen in te zetten, maar biedt ook in het oog springende voordelen op gebied van reizigerscomfort, milieubelasting en geluidsoverlast. Elektrificatie werkt sneller en zal zich op termijn, vanwege de besparing op dieselverbruik, duurzaam terugverdienen."
Gedeputeerde Van der Broeck verwacht dat met behulp van de elektrificatie ook een sneltrein kan rijden. Deze sneltrein stopt op minder stations en levert een reistijdwinst van een half uur op. De bovenleiding moet in 2020 gereed zijn.
-
17:47
-
14:47
-
Krantenbezorger botst tegen boom in Sambeek
12:27
-
9:58
3
-
Toernooi en feest voor leden en oud-leden van BCB AKROS
18 uur geleden
-
1 dag geleden
-
1 dag geleden
-
2 dagen geleden
-
2 dagen geleden
-
Scouting Mill organiseert reünie voor75 jarig jubileum!
2 dagen geleden
-
2 dagen geleden
-
Flinke vlammen bij autobrand in Cuijk; Vermoedelijk aangestoken
2 dagen geleden
2
-
L.A.vation - The World’s Greatest Tribute to U2 komt naar Myllesweerd
2 dagen geleden
-
Leerlingen Merletcollege Mill snuffelen aan techniek
3 dagen geleden
-
RAADSLID AAN HET WOORD ‘Ik bekijk politieke onderwerpen vanuit het oogpunt van mijn kiezers’
3 dagen geleden
Meest gelezen



Nieuwsoverzicht
-
Beleef de zomer in Myllesweerd!
17:47
-
Bronzen Kruis van Verdienste voor Millse brandweerman Wim Janssen
14:47
-
Krantenbezorger botst tegen boom in Sambeek
12:27
-
FOTOREPORTAGE Galabal Metameer; Eindexamenleerlingen vieren samen feest ter afsluiting van de examens
9:58
3
-
Toernooi en feest voor leden en oud-leden van BCB AKROS
18 uur geleden