Afbeelding

‘Versleten oud beestje wordt aangepakt’

Verkeer en vervoer 45 keer gelezen
SAMBEEK – Nu de revisie van de Westsluis en de Middensluis van het stuw- en sluizencomplex in Sambeek is afgerond, start Rijkswaterstaat nog vóór de bouwvak met complete ombouw van de Oostsluis.

“Het is een versleten oud beestje dat dringend moet worden aangepakt”, vertelt omgevingsmanager Peter Waldus van Rijkswaterstaat over de Oostsluis, die een kleine 100 jaar geleden werd gebouwd bij de kanalisering van de Maas.

Maaswerken
De aanpassing van de drie sluizen in Sambeekmaakt deel uit van de Maaswerken, een grootschalig project dat mede ten doel heeft de Maas bevaarbaar te maken voor grotere binnenvaartschepen, de zogenaamde klasse Vb-scheepvaart.
“We zitten met een tiental knelpunten tussen Maastricht en Nijmegen/Den Bosch. Daar worden nu maatregelen op losgelaten”, vertelt communicatieadviseur Jeroen Berkhout. De aanpassing van het Julianakanaal is er een van, evenals een verhoging van de brug bij Weurt. En dus het geschikt maken van de sluizen bij Sambeek en Belfeld.

[image=215822]

Identiek
De sluizen in Sambeek en Belfeld zijn vrijwel identiek: op beide locaties ligt een lange sluis van 260 meter en een tweelingsluis met kolken van 142 meter lang. Beiden hebben en stuw en er is een vistrap aangelegd.Het peilverschil in Sambeek tussen vóór en achter de sluis is drie meter. “Ook worden de beide sluiscomplexen tegelijk aangepakt”, aldus Waldus.
Eerst zijn de jongere Westsluis en Middensluis (beiden 142 x 16 meter) aangepakt.. In het kader van het reguliere onderhoud hebben deze sluizen nieuwe deuren gekregen, evenals nieuwe bewegingswerken en aandrijvingen. De Westsluis is al weer operationeel, de Middensluis ondergaat nu een ‘duurtest’ (storingsvrij werken).

Verdieping
De Oostsluis, waarvan de opknapbeurt nog voor de bouwvak begint, is met zijn 260 meter geschikt voor grotere schepen. Hier ontbreekt het echter aan voldoende vaardiepte en breedte in de sluishoofden. Daarom worden de drempels en bodem bij deze sluis verdiept met 70 centimeter (tot 4,20 meter), de kolkwanden verhoogd met circa 85 centimeter en de sluishoofden verbreed van 14 naar 16 meter. “De oude tegelvloer gaat er uit en 70 cm dieper wordt een betonvloer met uitsparingen aangelegd. Hierin komen korven met stortsteen die als een zandfilter werken.” De huidige zes besturingsgebouwtjes op poten verdwijnen en worden vervangen door twee nieuwe (aan elke zijde van de sluis een).Al deze aanpassingen maakt tweebaksduwvaart, schepen van de klasse Vb, met vier lagen containersmogelijk. “De verwachting is dat er straks grotere schepen passeren. Dan praat je over schepen van190 meter lang en met een diepgang van 3,5 meter”, legt Peter Waldus uit.

Tijdsplan
De aanpassing van de sluizen is afgestemd met de binnenvaart. Om de scheepvaart zo weinig mogelijk op te houden, is gewerkt met een tijdplan. “Er is steeds één sluis minder beschikbaar, maar het oponthoud is beperkt”, aldus Waldus. “En wat nu tijd kost, levert straks juist tijdwinst op”, voegt Berkhout toe. Hij is overigens bezig met een nieuwsbrief, waarin de bewoners van Sambeek wordt geïnformeerd over de transportbewegingen die na de bouwvak door het dorp trekken. Voor de hele ombouw van de Oostsluis is anderhalf jaar uitgetrokken.In november 2013 moeten de sluizen in zowel Sambeek als Belfeld klaar zijn”, zegt Waldus.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant