Eerste treinstel Arriva voor Maaslijn en andere spoorlijnen in Limburg.
Eerste treinstel Arriva voor Maaslijn en andere spoorlijnen in Limburg.

Eerste nieuwe treinstel Maaslijn rolt Stadler-werkplaats in

  •   keer gelezen   Verkeer en vervoer

BLERICK/BOXMEER | De eerste trein voor de Limburgse OV-concessie van Arriva, die ook op de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen zal komen te rijden, reed vanmiddag de Stadler-werkplaats in Blerick in. Naast de presentatie van de treinen werd rondom de 'Roll In' ook het onderhoudscontract getekend. De komende vijftien jaar verzorgt Stadler in hun werkplaats in Blerick het onderhoud van het nieuwe treinmaterieel.

Bestuursvoorzitter van Arriva Nederland, Anne Hettinga: "Hier staat een trots man. Ik wil een groot compliment geven aan de mensen die ervoor hebben gezorgd dat we deze gloednieuwe treinen vanaf 11 december dit jaar in Limburg kunnen laten rijden. Daar hebben we ontzettend veel zin in! Met deze Roll In laten we de opdrachtgever en de reiziger zien dat we op schema lopen met de implementatie. Ook kunnen zij met eigen ogen zien en beoordelen of de treinen aan alle gestelde eisen en aangeboden extra's voldoen."
Gedeputeerde Patrick van der Broeck, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Limburg, prees Arriva voor de voortvarendheid en kwaliteit. "Arriva heeft nog veel werk om alles geregeld te krijgen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de reiziger aan het einde van dit jaar perfect openbaar vervoer krijgt in Limburg."

Extra beenruimte en brede deuren
Tijdens de Roll In kregen de genodigden een rondleiding in de werkplaats van Stadler en konden ze de nieuwe trein bezichtigen. De nieuwe vloot bestaat uit 36 treinen van het type Flirt. 15 stuks bestaande uit 2 bakken met 4 deuren, 8 driespannings-treinen bestaande uit 3 bakken met 3 deuren en nog eens 13 stuks bestaande uit 3 bakken met 5 deuren (vanaf de elektrificatie van de Maaslijn). Enkele kenmerken van de treinen: extra beenruimte, brede deuren, een gesloten toiletsysteem, lederen bekleding in de eerste klas en stopcontacten.

Onderhoudscontract
Tijdens de Roll In van de treinen werd ook het onderhoudscontract ondertekend. Hein van der Schoot en Jürg Gygax van Stadler Service Nederland en Anne Hettinga, van Arriva Nederland, zetten hun handtekening voor een overeenkomst met een looptijd van 15 jaar. Een ervaren team van Stadler Services gaat in de werkplaats in Blerick de Arriva-vloot onderhouden. Van der Schoot: "We zijn heel blij dat wij het onderhoud van onze nieuwe treinen voor Arriva mogen doen en daarmee de gehele vloot voor Limburg. De teams van Arriva en Stadler Services hebben al bewezen dat zij optimaal samenwerken en gezamenlijk uitstekende prestaties leveren. Wij hebben gekozen voor échte innovatie. Meer dan ooit gaan Arriva en Stadler Services het onderhoud van de treinen sámen aanpakken. Het wordt een uitgekiend samenspel tussen het spoorboekje van Arriva en de planning van Stadler Services."

Meer berichten