Logo kliknieuws.nl/maasdriehoek
Koop lokaal

‘Wij hebben liever een slagingspercentage van 105 dan honderd procent’

  •   keer gelezen   Zakelijk
Jan, Gerda en zoon Martijn van de Hulsbeek. (Foto: Katrien Design)
Jan, Gerda en zoon Martijn van de Hulsbeek. (Foto: Katrien Design)

WANROIJ | Tuincentrum Jan van de Hulsbeek is een echt familiebedrijf. Al 45 jaar zijn Jan en Gerda van de Hulsbeek in de weer met alles wat met tuinen te maken heeft. Ook nu zoon Martijn werkzaam is bij het Wanroijse bedrijf -met het oog op een uiteindelijke overname- is er genoeg te doen. Wat in al die jaren hetzelfde is gebleven, is een veelzijdig assortiment, goede kwaliteit producten en een persoonlijk advies. “Wij zijn een groothandel en hebben veel op voorraad. Daarnaast kunnen wij met elke vraag van de consument gericht aan de slag of hem of haar van het juiste advies voorzien”, aldus Jan. 

Tuincentrum Jan van de Hulsbeek levert goede producten voor een goede prijs, met goed advies. “Wij hebben liever een slagingspercentage van 105 procent dan honderd procent”, verduidelijkt Jan. “Daarvoor hebben wij een breed assortiment met veel verschillende planten, bloemen en kleuren, van klein tot groot en altijd veel op voorraad. Om advies op maat te geven is het belangrijk dat wij de wensen van de klant en de grootte van de tuin weten. Wij nemen daar de tijd voor.”
Met Jan, Gerda en Martijn als enige drie werknemers, kom je bij het tuincentrum altijd een bekend gezicht tegen. “Wij zijn geen hoveniers, maar zo zijn we in 1975 wel begonnen: een hovenier met vijvers, al waren vijvers in de jaren zeventig een stuk minder populair dan tegenwoordig.” Nu zijn ze 180 graden gedraaid. Vijvers zijn niet meer weg te denken uit de tuin en het tuincentrum in Wanroij is specialist. “Wij werken veel samen met hoveniers in de regio. Wij werken nu eigenlijk als bemiddelaar tussen hovenier en de consument.”

Nieuwe visie
Nu Martijn is aangesloten bij het familiebedrijf—na eerst buitenshuis ervaring op te doen—is het tuincentrum aan het vernieuwen. “Hij brengt een verfrissende visie met zich mee. Meer sfeer, een professionelere look, een muziekje erbij; alles mag net wat moderner”, legt Jan uit. Zo heeft het tuincentrum nu een koffiehoek waar klanten kunnen zitten om een bakje te doen. Ook de vijverhoek is vergroot met meer showmodellen en een servicebalie. Er zijn eveneens meer beregeningsmogelijkheden. Het aantal sfeerartikel is juist beperkt. “Er wordt nog gewerkt aan een showtuin, waardoor het ‘vak’-gedeelte van ons vaktuincentrum nog meer wordt benadrukt. Alles wordt wat meer visueel en nóg meer gericht op advies en service voor de klant.”

Probleemoplosser
Het tuincentrum is gericht op het geven van advies. Dit is dan ook een groot voordeel boven internet kopen. “Wij zijn probleemoplossers”, onderstreept Jan. “Hoe moet je het product aanleggen? Wat heb je nodig? Koop je via het internet, dan moet je dat allemaal zelf doen. Neem bijvoorbeeld het kopen van een pomp. Vaak heeft een klant een kleinere pomp nodig dan ze denken. Via het internet wordt dan snel een te dure aankoop gedaan, terwijl bij ons een miskoop bijna onmogelijk is. Bovendien is het mogelijk in de winkel wat uit te proberen en te ruilen.”
Van terrasvijvertje tot zwemvijver; Tuincentrum Jan van de Hulsbeek heeft het in huis. Liever helder water zonder het gebruik van planten? Het tuincentrum heeft de juiste filter in verschillende maten. En zwemmen kan dan dus ook zonder chloor. “We verkopen verschillende vissen. De meeste soorten zijn op voorraad. Anderen kunnen ook op bestelling.”

Denk aan de natuur
Aandacht voor de natuur is een van de onderscheidende factoren bij Van de Hulsbeek. Neem bijvoorbeeld de accumachines in plaats van benzinemotoren in de bladblazers. “Dat is beter voor het milieu en maakt minder herrie. Ook is er biologische mest beschikbaar voor natuurlijke ongediertebestrijding.” Daarnaast wil Jan de combinatie van flora en fauna stimuleren. Tot de mogelijkheden behoren een insectenhotel of vogelhuisje.
Tijdens de coronacrisis is er veel aan de tuin gewerkt en er is veel in geïnvesteerd. “De mensen zijn meer thuis en zitten in de tuin met het mooie weer. Daarom wordt er meer sfeer in de tuinen gebracht; vaak met verlichting. “Het valt op dat sinds de corona-uitbraak er meer jongere klanten komen, die nu meer tijd hebben en nemen. Artikelen die al wat langer lagen, worden alsnog gekocht. Zo zijn hobbykassen om zelf groente te kweken ineens erg populair.”

Elkaar lokaal steunen
“We moeten ondernemers in de buurt houden, zodat er meer te bieden is in de regio. Lokaal kopen is daarom belangrijk”, stelt Jan. Tuincentrum Jan van de Hulsbeek werkt alleen samen met hoveniers, maar ze organiseren ook workshops van tuinarchitect Carla Rovers Vormgeving Stad en Landschap, zodat klanten inspiratie op kunnen doen voor tuinaanleg. Daarvoor wordt doorverwezen naar lokale hoveniers, waarvan informatieboekjes klaar liggen. In de wintermaanden geeft het tuincentrum ook informatieavonden voor hoveniers. “Met mijn ervaring weet ik precies wat er speelt en wat de consument wil. Ook jonge hoveniers kan ik daarmee helpen. Zelf trekken wij een breder publiek. Het is in die zin een win-win situatie.”
Nog meer regiosupport van Jan van de Hulsbeek: de Big-Bag Specialist uit Ledeacker levert allerlei soorten zand, grind en split in bigbags, maar zij hebben geen verkooppunt. Daarom worden deze zakken bij het tuincentrum verkocht. “Alles voor het gemak van de klant.”

Advies van Jan
“Zeker in deze zonnige zomermaanden hebben we een droogterisico. Er zijn manieren om de bodemlaag van een tuin bedekt te houden, bijvoorbeeld door boomschors te gebruiken. Er zal dan minder water verdampen, waardoor er minder gesproeid hoeft te worden en er dus minder waterverbruik is. Dat is beter voor het milieu. Laat je hierover goed adviseren”, zegt Jan tot slot.

Informatie:
Adres: Oosteind 1, 5446 PM Wanroij
Telefoon: 0485-452577
Mail: info@tuincentrumwanroij.nl
Site: www.tuincentrumjanvandehulsbeek.nl
Openingstijden:
        Maandag t/m vrijdag: 9.00 - 18.00 uur
        Zaterdag: 9.00 – 17.00 uur

Meer berichten