Leerlingen tijdens het project Globaland. (Foto: ww.crossyourborders.nl)
Leerlingen tijdens het project Globaland. (Foto: ww.crossyourborders.nl)

Onderwijsproject Globaland op Heesche school

Onderwijs 205 keer gelezen

HEESCH | De tweede klassen van Het Hooghuis locatie Heesch nemen op 12 en 13 november deel aan het tweedaagse Globaland project, een simulatiespel over de maatschappij en de wereld.

Het project staat in het teken van de virtuele wereld die Globaland heet. De situatie in de landen is problematisch. Er is bijvoorbeeld slecht onderwijs, er zijn geen goede wegen en het milieu is vervuild. De leerlingen vormen in groepjes de nieuwe leiders van deze landen. In vier spelrondes is het hun taak om de situatie in hun land te verbeteren. Door middel van allerlei actieve praktische opdrachten verdienen de groepjes zogenaamde Globa's, de munteenheid in Globaland. Zo zingen ze een rap of lied, voeren ze een toneelstuk uit of vertellen ze een verhaal door middel van een LEGO bouwwerk. Alle opdrachten gaan over mondiale problemen zoals oneerlijke handel, vrouwendiscriminatie, vluchtelingenproblematiek, honger en armoede in de wereld. Tijdens de spelopdrachten worden leerlingen aan het denken gezet over deze problemen en wat wij hier in Nederland mee te maken hebben en vormen ze hier een eigen mening over. Bovendien krijgen de leerlingen tips over hoe ze zich in kunnen zetten tegen deze mondiale problemen.

Mondiaal onrecht
Het Globaland project is onderdeel van Stichting Cross Your Borders. Deze stichting is in 2004 opgezet door een groep jongeren die zich betrokken voelt bij mondiaal onrecht. Sindsdien is het initiatief sterk gegroeid en nemen jaarlijks ongeveer 250 scholen deel aan diens onderwijsprojecten. Naast Globaland organiseert Stichting Cross Your Borders diverse andere onderwijsprojecten. www.crossyourborders.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant