Leerlingen uit klas 2 van het Hooghuis Heesch kregen vrijdag eens geen les van hun docent, maar van Syrische vluchtelingen. Die kwamen op bezoek om hun persoonlijke verhaal met hen te delen.
Leerlingen uit klas 2 van het Hooghuis Heesch kregen vrijdag eens geen les van hun docent, maar van Syrische vluchtelingen. Die kwamen op bezoek om hun persoonlijke verhaal met hen te delen.

Syrische vluchtelingen delen verhaal met leerlingen Hooghuis Heesch

Onderwijs 287 keer gelezen

HEESCH | Leerlingen uit klas 2 van het Hooghuis Heesch kregen vrijdag eens geen les van hun docent, maar van Syrische vluchtelingen. Die kwamen op bezoek om hun persoonlijke verhaal te delen, over de oorlog in hun land, hoe ze gevlucht zijn en hoe het nu in Nederland gaat.

Via het project 'Verhaal van een vluchteling' worden maatschappelijk gevoelige onderwerpen in de klas bespreekbaar gemaakt. Tijdens de persoonlijke verhalen van de Syriërs kon je in het klaslokaal een speld horen vallen. Vooraf speelden de leerlingen een interactieve serious game zodat ze begrijpen voor welke keuzes iemand komt te staan die gevlucht is. Wat zou jij doen als je eigen regering bommen op jouw stad gooit? "Het was soms echt heel lastig om te kiezen uit allemaal moeilijke opties", zegt een leerling. "Sommige mannen moesten vluchten, terwijl hun vrouw en kinderen achterbleven. Laat je ze achter en stap je dan met heel veel anderen zo'n klein bootje in?" Ook in Heesch leidt het vluchtelingenvraagstuk tot discussie in de klas. Daarom besloot de sectie Mens & Maatschappij een aantal jaar geleden dat het goed is om niet alleen over, maar ook met vluchtelingen te praten. Volgens die docenten past deze uitwisseling bij de visie die ze nastreven. "We leren onze leerlingen niet alleen aardrijkskunde, geschiedenis en economie, we willen ze ook zo goed mogelijk voorbereiden op de maatschappij." Door de Syrische vluchtelingen elk jaar weer uit te nodigen zien ze dat elk verhaal meerdere kanten heeft. 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant