Logo kliknieuws.nl/oss
Fietsen bij het station in Oss.
Fietsen bij het station in Oss.

Coronacampagne voor verkeersveiligheid

  •   keer gelezen

Vanwege de getroffen coronamaatregelen waren jongeren minder in het verkeer te vinden. Omdat sinds 2 juni de middelbare scholen weer opengingen, betekent dit dat er meer verkeersbewegingen op gang komen.

Om jongeren bewust te maken van hun positie in het verkeer en de geldende hygiënemaatregelen tijdens coronatijd, heeft jongerenorganisatie TeamAlert de campagne corona social deal ontwikkeld. Jonge verkeersdeelnemers hebben een verhoogd risico op een verkeersongeval. De reden waarom jonge fietsers vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen, komt onder meer door een gebrek aan ervaring en onveilig gedrag van de jongeren zelf. Afleiding speelt bijvoorbeeld bij één op de drie fietsongevallen een rol en vier op de vijf jongeren geven aan hun telefoon weleens te gebruiken op de fiets. Hoewel sinds het invoeren van de coronamaatregelen het aantal verkeersongevallen is gehalveerd, is het aantal gewonden en doden per ongeval met 14% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode in 2017-2019.
De campagne bevat een breed pakket aan onderdelen die jongeren aansporen tot verkeersveilig gedrag. Dit varieert van mobielvrij aan het verkeer deelnemen tot anderhalve meter afstand houden op de fiets. Ook bevat de campagne een kennisquiz over de gedragsregels omtrent het coronavirus en kunnen ze op social media reageren op verschillende stellingen over verkeersveiligheid. Een belangrijk onderdeel uit de campagne is dat jongeren online een deal met zichzelf aangaan.

Meer berichten