Logo kliknieuws.nl/oss
<p>Het Warenhuis in Oss. Copyright: Absent Matter 2019</p>

Het Warenhuis in Oss. Copyright: Absent Matter 2019

UIThuis gaat Het Warenhuis heten, plannen voor een pop-up versie

  •   keer gelezen

OSS | Het Walkwartier moet met 135 appartementen, retail en horeca (ca 2500 m2) en het UIThuis (4200 m2) het Osse centrum een enorme impuls gaan geven. Maar hoe gaat dat UIThuis eruit zien? Of beter gezegd ‘Het Warenhuis’, de nieuwe naam die donderdag bekend werd gemaakt in het businessplan.

Kwartiermaker Theo Vinken laat weten dat er tientallen gesprekken met stakeholders zijn geweest. Er is veel tijd en moeite in de uitvoering gestoken. Maar waar staat Het Warenhuis (een verwijzing naar de vroegere V&D) voor? Het moet vertrouwd zijn, waarbij iedereen zich welkom voelt. Het moet verbindend zijn; een ontmoetingsplek waar je andere Ossenaren en allerlei Osse organisaties treft en leert kennen. Het wordt inspirerend, waarbij mensen worden geprikkeld. Het Warenhuis wordt veelzijdig; een multifunctionele ruimte met een verrassend en gevarieerd aanbod. In de breedte, in de diepte en in de tijd. En tot slot trots. “Oss laat ook zien wat het in huis heeft en daar mogen we trots op zijn”, aldus Vinken. Samengevat wordt Het Warenhuis een huis vol cultuur en educatie waar voor iedereen altijd wat te beleven is.

Programma
Er komt in Het Warenhuis één integrale kalender waarmee het programma en alle aanverwante activiteiten worden gecommuniceerd. Er komt onder andere een nieuwe website. Het doorlopend programma wordt samengesteld door vaste bewoners en het programmaraad. Maar op de kalender komen ook activiteiten van incidentele gebruikers en programmaparticipanten te staan. Er wordt een Het Warenhuis-manager aangesteld als boegbeeld, aanjager en programmaregisseur. Hij/zij gaat werken onder de vlag van Centrummanagement Oss.

Bewoners/gebruikers
De horeca gaat deel uitmaken van het Walkwartier, maar niet van Het Warenhuis. Maar welke vaste bewoners gaan zich er wel vestigen? Bibliotheek (NOBB), Stadsarchief, Centrummanagement Oss, Platform Global Goals, Toeristisch Informatiepunt, STOOOM, K26 en TBL zijn zekerheidjes, potentiële vaste bewoners zijn Muzelinck, afdeling burgerzaken van de gemeente Oss, Centrum voor veranderende toekomst en de IBN. De Volksuniversiteit was ook een kandidaat, maar heeft eerder deze week de knoop doorgehakt en gaat alleen incidenteel gebruikmaken van Het Warenhuis. Er zijn ook diverse programmaparticipanten: Maasland Gilde, Stichting De Werkende Mens, De Kracht van Oss, Starters Succes Oss Bernheze, OIK, TIBO, Museum Jan Cunen, Stadsharmonie KV Oss, Groene Engel, De Lievekamp (Theater van de Stad), De Kracht van New Business, KennisLokaal (Rabobank) en Stichting Oss Cultureel.

Pop-up
Er zijn serieuze plannen voor een pop-up versie van Het Warenhuis. Hiervoor wordt een leegstaande locatie gezocht. Op deze manier willen ze de nieuwsgierigheid bij het publiek alvast opwekken.

Gemeenteraad
Wethouder Frank den Brok sprak van een prikkelend advies dat richting geeft. Er wordt nu een opinienota gemaakt die richting de gemeenteraad gaat. Die heeft uiteindelijk de laatste stem.

Klik hier voor meer informatie www.hetwarenhuisoss.nl.

Meer berichten