Hoe e-commerce in 2020 voorgoed veranderde

  •   keer gelezen

Ons leven is het voorbije jaar enorm veranderd. We zijn genoodzaakt zoveel mogelijk thuis te blijven. Dit betekent dat we ook steeds meer online gaan doen. Online shoppen is hier een goed voorbeeld van. Nu we niet meer fysiek winkels kunnen bezoeken, gebeurt dit momenteel voornamelijk via het internet. Vooral deze industrie, e-commerce, is het voorbije jaar gigantisch gegroeid. We vertellen je hieronder meer over hoe deze sector fundamenteel veranderde in 2020.

Steeds meer mensen kopen online producten
In 2019 werd voor zo’n $3,5 triljoen aan producten en diensten gekocht via het internet. In 2020 steeg dit getal tot $4,2 triljoen. De toenemende populariteit en waarde van deze industrie is zeker te wijten aan de coronacrisis.

Het beste voorbeeld hiervan is Amazon. We kochten vorig jaar allemaal massaal producten bij dit bedrijf, dat zijn omzet zag stijgen tot een recordhoogte. Nu een bezoekje brengen aan een kledingwinkel of meubelzaak een verre droom lijkt, is het geen wonder dat veel mensen heil zoeken op het internet. Er wordt bovendien verwacht dat de waarde van de e-commercemarkt in de toekomst zal blijven toenemen. Zo voorspellen experts dat de markt tegen 2023 zo’n $6,5 triljoen waard zal zijn.

Gepersonaliseerde ervaringen
Nu de crisis ervoor zorgt dat steeds meer bedrijven enkel online te werk kunnen gaan, wordt de concurrentie steeds groter. Daarom verwelkomen heel wat bedrijven en industrieën nieuwe technologische ontwikkelingen met open armen. Voorbeelden hiervan zijn Artificial Intelligence en Machine Learning. Met deze technologieën kunnen bedrijven namelijk een persoonlijkere klantervaring aanbieden. Op die manier onderscheiden ze zich van de concurrentie, zeker aangezien maar weinig webshops deze optie aanbieden

Met persoonlijkere klantervaringen bedoelen we o.a. categorieën als “aanbevolen voor jou” of “klanten kochten ook deze producten”. Artificial Intelligence en Machine Learning worden niet alleen door e-commercebedrijven gebruikt, ook de gezondheidssector, het onderwijs, marketing, online kansspelaanbieders en nog veel meer industrieën maken er gebruik van. Klanten houden nu eenmaal van persoonlijke aanbevelingen, en zijn geneigd vaker terug te keren naar een webshop die gepersonaliseerde producten aanprijst. 

Geen tussenpersonen meer
Niet alleen nieuwe technologieën hebben de e-commerceindustrie veranderd, ook de intrede van direct-to-consumer heeft zijn sporen achtergelaten. D2C houdt in dat bepaalde merken direct leveren aan de klant, er is dus geen tussenkomst vereist van een retailer.

Deze ontwikkeling vond vooral plaats nadat mensen werden aangemoedigd om lokale bedrijven te steunen. Deze lokale ondernemingen verkopen hun producten of diensten via sociale media of hun website. Dit zorgt ervoor dat klanten onmiddellijk contact hebben met het bedrijf, wat de klantenrelatie ten goede komt. 

Robots helpen bij het verzendproces
Bij merken die wel nog gebruikmaken van een tussenpersoon, bieden robots een goede uitkomst. Hoe meer producten we massaal bestellen, hoe meer pakjes er moeten worden gesorteerd en verzonden. Naar schatting werden vorig jaar zo’n 25 miljoen extra pakketten verstuurd. Om werknemers niet te veel te belasten, worden robots ingeschakeld in de distributiecentra. Zij helpen bij het stapelen van de pakjes of doen dienst als orderpickers. 

Voice search wint aan populariteit
Online consumenten maken steeds meer gebruik van voice search om zoekopdrachten uit te voeren. Dit gebeurt via voice assistants zoals Google Home, Siri of Alexa. Het is een gemakkelijkere en efficiëntere manier om een zoekopdracht in te geven dan via je laptop.

Om hier voordeel uit te halen passen verschillende webshops hun website aan. Zo geven ze content in vraag- en antwoordformat weer of maken ze meer gebruik van volledige zinnen. Deze zinnen lijken namelijk meer op gesproken taal dan getypte zoekopdrachten. Een ander belangrijk gegeven is de laadtijd van de webshop. Mensen willen namelijk zo snel mogelijk een antwoord op hun vraag. Laadt de website te traag, dan bestaat de kans dat klanten de site verlaten voor een concurrent. 

Virtuele ontmoetingen
Nu we niet langer fysiek bedrijven kunnen bezoeken, zijn virtuele ontmoetingen het nieuwe normaal. Hiervoor maken ondernemers gebruik van videochatdiensten als Skype of Zoom. Zo kun je bijvoorbeeld op die manier virtueel kleren kopen of een museum bezoeken

Een andere manier waarop bedrijven hun winkel dichterbij de klanten brengen, is d.m.v. Virtual Reality en Augmented Reality. Denk aan de Ikea Place app waarmee klanten meubels virtueel in hun huis kunnen plaatsen. Andere bedrijven geven klanten de kans om hun winkel virtueel binnen te stappen met 3D-rondleidingen. 

Het mag duidelijk zijn dat de coronacrisis de e-commercesector getransformeerd heeft. Online shoppen zal de fysieke ervaring waarschijnlijk nooit volledig vervangen, maar er wordt wel verwacht dat deze trends de e-commerceindustrie in de toekomst zullen blijven beïnvloeden. 

Meer berichten