Bernice Hendriks voor het politiebureau in Oss.
Bernice Hendriks voor het politiebureau in Oss.

‘Meeste mensen houden zich goed aan maatregelen’

Algemeen 809 keer gelezen

HEESCH | Het werk van de politie is het afgelopen jaar erg veranderd, aldus Bernice Hendriks, wijkagent in Heesch. De coronacrisis zorgt voor minder meldingen van woninginbraak en jeugdoverlast, maar meer meldingen van geluidsoverlast door buren en groepsvorming.

Bernice (27) wist al op jonge leeftijd dat ze politieagent wilde worden. “Ik wil iets voor onze maatschappij betekenen en vind de onvoorspelbaarheid die het beroep met zich mee brengt erg leuk. Je weet nooit wat de dag gaat brengen.” Vier jaar geleden is Hendriks begonnen bij basisteam Maasland, bestaande uit de gemeente Oss en Bernheze. Momenteel werkt ze als wijkagent in Heesch.
Door de coronacrisis zijn veel werkzaamheden van de wijkagente veranderd. “Als startend wijkagent wil ik investeren in preventie, zoals presentaties geven in verzorgingstehuizen over babbeltrucs en online bankieren en op scholen over sexting en internetcriminaliteit. Door het coronavirus mogen er geen grote groepen samenkomen, waardoor dit niet meer mogelijk is.” Hendriks mist de acties in de wijk en het contact met de inwoners het meest. “Meer leven op straat is voor ons als agent ook leuker.” Als wijkagente probeert Hendriks het verschil te maken. “In de noodhulp -de 112 meldingen- is er vaak niet de tijd om een casus grondig aan te pakken. Als wijkagent ga je een langduriger traject in met mensen en heb ik korte lijntjes met allerlei instanties, zoals Veilig Thuis, de GGZ en de verslavingszorg. Dit kan incidenten voorkomen.” Ook het directe contact met de inwoners maakt dat zij eerder een melding durven toe doen bij de wijkagente. “De stap is minder groot wanneer de Heeschenaren mij kennen of herkennen.”

Avondklokdiensten
Momenteel werkt basisteam Maasland met een avondklokdienst en wordt er extra personeel ingezet. “Naast de gewone diensten werken er elke dag zes agenten extra. Zij handhaven de coronamaatregelen.” Hendriks werkt in een fijn en hardwerkend team en heeft zelf ook deze diensten gedraaid. “De meeste mensen houden zich goed aan de maatregelen, zoals de avondklok.” Door het handhaven van de coronamaatregelen is de wijkagente minder in de wijk en blijven andere meldingen langer liggen.
Het soort meldingen dat basisteam Maasland binnen krijgt is door de crisis ook veranderd. “We krijgen meer meldingen binnen van geluidsoverlast. Mensen zijn veel meer thuis en horen de buren daardoor vaker, zoals schreeuwende kinderen of blaffende honden. Dit zorgt voor irritaties en een korter lontje.” Het team krijgt daarentegen juist minder meldingen van jeugdoverlast. “De jeugd mag niet meer in groepen op straat zijn, dus veroorzaken zij ook minder overlast.” Verder is ook het aantal woninginbraken afgenomen. “Mensen zijn vaker thuis.”

Rellen
Eind januari gingen er berichten rond op sociale media om te gaan rellen in onder andere Heesch. Veel ondernemers in het Heesche centrum timmerden hun winkels preventief dicht. “De emoties liepen hoog op. Er was onbegrip, verdriet en woede. De ondernemers hebben het al zwaar genoeg.” In de avond was er veel politie op straat. “We hebben de personen die in de doelgroep vielen gecontroleerd en weggestuurd. Dat heeft echt geholpen.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant