<p>In het Stadsarchief was een ministudio ingericht waar de acteurs live de digitale stadstocht uitvoerden. Foto: Martine Eerelman</p>

In het Stadsarchief was een ministudio ingericht waar de acteurs live de digitale stadstocht uitvoerden. Foto: Martine Eerelman

OKVO in coronatijd; ‘Volgend jaar weer in het echt’

  •   keer gelezen

OSS | Culturele instellingen zijn heel creatief en inventief, zoals ook past bij het vakgebied. De culturele instellingen van Oss werken al decennialang samen in de stichting OKVO, Osse Kunstinstellingen voor het Onderwijs, om een compleet kunst- en cultuurmenu aan te bieden voor alle basisschoolleerlingen. 

Elk schooljaar bezoeken zo’n 7.000 leerlingen van 34 scholen uit de regio Oss de instellingen voor een inspirerend educatief project. Bijvoorbeeld een rondleiding of een voorstelling. Zo maken ze jaarlijks kennis met de cultuuraanbieders in Oss en met verschillende cultuurdisciplines.
Juist in de coronaperiode was de creativiteit van deze instellingen hard nodig om de leerlingen te blijven betrekken. Bij veel scholen waren excursies vanwege het coronabeleid helaas niet mogelijk. Samen met het onderwijs werden allerlei alternatieven bedacht om ervoor te zorgen dat de kinderen alle projecten van het kunst- en cultuurmenu toch mee konden maken. Want cultuur is niet alleen mooi en leuk: het biedt inspiratie, informatie en reflectie.

Uitdaging
Het bleek een flinke uitdaging, maar daar draaiden de Osse culturele instellingen hun hand niet voor om. Theater De Lievekamp bracht de voorstelling ‘Reus Ribus en de Relkabouters’ voor groep 1 en 2 naar de scholen toe of verzorgde een livestream als er geen bezoek mogelijk was. Lobke van der Sanden van theater De Lievekamp: “Eén van de leerlingen was na het zien van de voorstelling op school zó enthousiast, dat hij thuis alleen maar over Reus Ribus kon praten. Tot verbazing van zijn moeder, zij had geen idee wie die reus was. Ze zocht het op internet op, vond onze voorstelling van Irene Laros en stuurde een mailtje om haar te bedanken. Dat is toch fantastisch.” Muzelinck ging aan de slag op de schoolpleinen met workshops dans en muziek. De kinderen van groep 3 en 4 hadden hierbij keuze uit breakdance, hiphop en body percussion. Een leerkracht mailde na afloop dat eén van haar leerlingen zo enthousiast was geworden dat hij niet meer op voetbal wilde, maar op breakdance. Groep 5 kon kiezen uit een fysieke stadstocht, waarbij de kinderen in het Stadsarchief en het centrum van Oss twee acteurs tegenkwamen, of voor een digitale variant. Daarbij kregen ze speelse filmpjes te zien en was er live interactie met de acteurs: een slordige schoonmaker en weefster Janneke. Bibliotheek Oss regelde voor groep 6 schrijver Pieter Koolwijk, schrijver van het boek Prutje. Hij kwam via het digibord online op schrijversbezoek in de klas om over zijn werk te vertellen en vragen van nieuwsgierige leerlingen te beantwoorden. Museum Jan Cunen kwam persoonlijk of online naar de klas toe. Een museumdocent vertelde over de bijzondere tentoonstelling van dit jaar: ‘Kunst op de wc’ met werk van Koos Buster, waarna de kinderen van groep 7 zelf een kunstwerk voor op het toilet konden maken.
Cultuurpodium Groene Engel bood tenslotte voor groep 8 hun lesprogramma binnen de discipline audiovisueel fysiek of volledig digitaal aan. De docent kon de animatiefilms zelf op het digibord afspelen en les hierbij geven. De culturele instellingen hopen wel heel hard dat ze kinderen volgend schooljaar weer ‘in het echt’ op hun locatie kunnen verwelkomen.

Meer berichten