Afbeelding
Advertorial

7 tips voor een succesvolle samenwerking met uw arbodienst

Algemeen 145 keer gelezen

Met een goede samenwerking met de arbodienst bespaart uw organisatie tijd en kosten. Zeker als u de samenwerking goed aanpakt. Hoe u dat doet, leest u hieronder.

1: Leer elkaar kennen

De arbodienst kan uw organisatie pas goed helpen als ze uw organisatie kennen. Neem hier daarom de tijd voor. Ga voor een persoonlijke kennismaking, waarbij de arbodienst een duidelijk beeld krijgt van uw organisatie, de medewerkers en de cultuur. Zo kunnen zij u goed en gepast adviseren.

2: Lees uzelf in

Zorg dat u duidelijk weet wat de arbodienst precies voor u kan betekenen. Zodra u weet wat er allemaal mogelijk is, kunt u daarna bepalen wat u precies wilt in de samenwerking met de arbodienst. Wat wilt u uitbesteden? Wat wilt u zelf blijven doen?

3: Maak uw verwachtingen duidelijk

Iedere organisatie is anders en heeft daarom eigen wensen en verwachtingen. Bespreek deze duidelijk met de arbodienst, zodat zij weten wat u van hen verwacht. Een goede arbodienst zal hier ook zeker naar vragen. Maak duidelijke afspraken over welke resultaten u verwacht. Wanneer bent u tevreden over de dienstverlening? Wat zijn de doelen qua verzuimpercentage en kostenbesparing?

4: Aandacht voor verzuim binnen uw organisatie

In veel organisaties is nog te weinig aandacht voor verzuim. Daar valt veel winst te halen. Maak verzuim daarom een agendapunt dat periodiek terugkomt. Bespreek het gezondheidsbeleid, het verzuimpercentage en de bijbehorende kosten. Zo vergroot u het bewustzijn en het commitment binnen uw organisatie.

5: Maak het verzuimprotocol bekend

Zorg dat niet alleen het MT en de directie op de hoogte zijn van het verzuimprotocol, maar ook uw medewerkers. Informeer hen over de ziekteverzuimregels en de afspraken met de arbodienst. Zorg dat ze weten wie de contactpersoon bij de arbodienst is en zorg ervoor dat ze de arbodienst zonder tussenkomst van P&O kunnen contacteren.

6: Evalueer periodiek

Zoals aangegeven bij tip 3, is het belangrijk om duidelijke doelen op te stellen. Deze moeten vervolgens geëvalueerd worden, anders hebben ze weinig nut. Maak daarom vaste afspraken voor evaluatiemomenten. Ga hierbij na in hoeverre de doelen behaald worden. Bespreek ook de samenwerking in zijn geheel. Wat gaat goed? Waar liggen verbeterpunten? Hoe verloopt de communicatie? Vergeet zeker ook niet mee te nemen in hoeverre uw medewerkers tevreden zijn met de arbodienstverlening.

7: Kijk niet alleen naar de prijs

Goedkoop is vaak duurkoop. Dat geldt zeker als het om arbodienstverlening gaat. Investeren in een goede samenwerking met de arbodienst levert u veel meer op dan wat u bespaart als u voor het goedkoopst mogelijke contract gaat. Hierbij heeft de arbodienst namelijk niet de kans om uw organisatie goed te leren kennen en krijgt u dus geen maatwerk.

Bonustip

Wilt u verschillende HR aanbieders met elkaar vergelijken om zo de beste partij voor uw organisatie te vinden? HR Navigator geeft u een compleet overzicht en helpt u graag bij uw keuze.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant