Oss consolideert positie als logistieke hotspot
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5087640&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=kliknieuws.nl/oss&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=534,535,536,537,538,539" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo kliknieuws.nl/oss

Oss consolideert positie als logistieke hotspot

  •   161 keer gelezen

OSS | Uit de cijfers van onderzoeksbureau Dynamis blijkt dat de logistieke vastgoedmarkt het nog nooit zo goed deed als in 2018. Immers, nooit eerder werden zo veel extra vierkante meters distributieruimte ingenomen. Dit geldt voor het hele land, maar zeker ook specifiek voor Brabant.

Als het om nieuw ingenomen distributieruimte gaat, zit Tilburg-Waalwijk zowaar regio Rotterdam op de hielen, staat West-Brabant op een vierde plek en is regio Oss-Veghel-'s-Hertogenbosch op plaats acht aan te treffen. Een ware logistieke hotspot zijn we dus geworden. Gemeente Oss doet het dan ook opvallend goed. Dat blijkt tevens uit het feit dat we bedrijven aantrekken die voorheen op andere plaatsen gevestigd waren. Zo besloot Orangeworks in 2018 om hun activiteiten in Mill en Veghel naar Oss te verhuizen. Op 1 juli moet hun nieuwe magazijn op bedrijvenpark Vorstengrafdonck open gaan. In Oss werd vorig jaar al 24.600 vierkante meter aan nieuwe magazijnruimte ingenomen. En daar zal het niet eindigen; Plus Retail heeft ondertussen ook zijn oog laten vallen op Oss, om bij ons het landelijk distributiecentrum voor houdbare producten op te trekken. Dat is natuurlijk allemaal goed nieuws voor de werkgelegenheid in onze buurt, Orangeworks creëert bijvoorbeeld 160 nieuwe banen en Plus zou goed zijn voor een 350-tal. Er is echter ook een keerzijde aan de medaille.

Waarom zou Plus voor Oss kiezen?
Nu heeft Plus vier regionale magazijnen in Hendrik-Ido-Ambacht, Midden-Beemster, Haaksbergen en Ittervoort. Sinds 2017 bestaan er al plannen deze te sluiten en een nieuw, vergaand geautomatiseerd magazijn op te trekken. Tot voor kort stond dit magazijn in Tiel gepland, maar daar liep de supermarktketen teveel vertraging op omdat de bouwvergunning uitbleef. Nu zijn ze dus in onderhandeling met de gemeente Oss om het dc te openen op bedrijvenpark Vorstengrafdonck. Oss ligt immers centraal tussen de vier oude centra, en zo kan het huidige personeel meeverhuizen als ze dat willen. Plus zou ook makkelijk 40.000 vierkante meter kunnen innemen op een vrij perceel, aldus wethouder van Oss, Frank den Brok. Daarnaast heeft Oss een goede verbinding met de rest van het land via het knooppunt Paalgraven A50 - A59. Dit is dan ook waarom het industrieterrein nu in een snel tempo nieuwe bedrijven aantrekt.

Kunnen we al die grote dc wel aan?
De verdere uitbreiding is niet enkel goed nieuws, want er is al een tijdje heel wat te doen rondom de 'verdozing' van Nederland. Immers, steeds meer open ruimte, zoals ook in Oss, wordt ingenomen door magazijnen en kantoorgebouwen. Zodra het bedrijvenpark Vorstengrafdonck volgebouwd is zullen de buurtbewoners heel wat van die 'dozen' voor hun neus krijgen. Daarnaast is het voor onze lezers al lang geen geheim meer dat we rondom Oss met zijn allen steeds meer in de file staan. Nu al blijkt dat de A50 Arnhem – Eindhoven zowel in de avond- als in de ochtendspits in de file top 10 staat. Transport en Logistiek Nederland noemt deze autosnelweg tussen Ewijk en Paalgraven dan ook de grootste verkeersbottleneck buiten de Randstad. Nieuwe magazijnen, hoe geautomatiseerd ze ook mogen zijn, trekken nog steeds meer verkeer aan, wat niet enkel de files zal doen toenemen maar ook het sluipverkeer door de dorpskernen. Rijkswaterstaat heeft voorlopig geen budget voorzien om de A50 te verbreden. TLN roept de provinciebesturen van Brabant en Gelderland op om in de bres te springen.

Bedrijven kunnen natuurlijk ook zelf meedenken. Als een transportfirma het wagenpark slim gaat beheren, kunnen ze zien welke verplaatsingen gegroepeerd, of beter nog, voorkomen kunnen worden. Zo kunnen ze zelf heel wat verkeer van de weg halen. Verschillende tech-bedrijven zetten hier op in, bijvoorbeeld Verizon Connect, die hiervoor al oplossingen aanbiedt, zoals een professionele tracking-app. Er zullen dus op termijn oplossingen moeten komen, zowel van de overheid als van de logistieke sector zelf, anders dreigt er een verkeersinfarct.

Minder muziek
Tot slot is het ook voor de muziekliefhebber in onze buurt jammer dat er open ruimte verloren gaat op Vorstengrafdonck, aangezien het terrein tot dit jaar wel vaker gebruikt werd voor muziekfestivals. Zo vond er vorig jaar nog het Phoenixfestival plaats, dat in 2019 verkast naar De Rekken in Nuland. Al werd er vorig jaar natuurlijk ook wel geklaagd over de overlast, zowel geluids- als verkeersoverlast, die deze festivals veroorzaakten. Het mes snijdt altijd aan twee kanten.
 


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5087640&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=kliknieuws.nl/oss&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=534,535,536,537,538,539" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5093038&size=160x600&promo_sizes=120x600&promo_alignment=center&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=kliknieuws.nl/oss&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=534,535,536,537,538,539" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=10661553&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=kliknieuws.nl/oss&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=534,535,536,537,538,539" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5087101&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=kliknieuws.nl/oss&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=534,535,536,537,538,539" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5099676&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=kliknieuws.nl/oss&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=534,535,536,537,538,539" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>