Theater De Lievekamp.
Theater De Lievekamp.

Recensies van voorstellingen in theater De Lievekamp

Kunst en cultuur 1.328 keer gelezen

OSS | De recensenten van Weekblad Regio Oss bezoeken veel voorstellingen in theater De Lievekamp. Niet alle recensies passen in de krant, dus daarom publiceren we ook regelmatig recensies op deze website.

Ballet the Sleeping Beauty

door Hester van den Elzen

We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje. Het ballet, met muziek van Tsjaikovski en choreografie van Petipa, is zeer bekend voor jong en oud. Het balletgezelschap van Tatarstan voert het deze avond op in de Lievekamp. Bij binnenkomst in het theater zie ik veel kinderen rondlopen, waarvan een aantal met tutu. Het ballet begint met de geboorte van Aurora. Een paar feeën dansen voor haar en spreken spreuken uit over het prinsesje. Het vredige tafereel wordt ruw verstoord door de kwade fee Carabosse. Zij is boos omdat ze niet is uitgenodigd en spreekt een vloek uit over Aurora. Het goede acteerwerk van de soliste en de lichteffecten zorgen voor een ommekeer in het verhaal. In het tweede bedrijf zien we de prins die Aurora komt redden. Het verhaal eindigt met een groot feest. Een allegaartje van sprookjesfiguren danst voor de prinses. De gelaarsde kat voert een grappige en levendige solo op. Even later komt Roodkapje ook voorbij. De decors van het ballet zijn indrukwekkend. Op de achtergrond zien we de levensgrote troonzaal van het paleis, en de doornstruiken dalen midden op het podium neer over de dansers.

Tap Factory

door Nika Blummel

Tapdans, breakdance, drums, acrobatiek; het kwam allemaal voorbij in deze drukbezochte show. Dit was dan ook de enige vertoning ervan in Nederland dit jaar. Soms wat aparte combinaties, leek het, maar allemaal bijdragend aan één verhaal. Met wat humor, acteerwerk, gebruik van attributen, geluids- en lichteffecten en bijpassende kleding gedragen door de cast, werd het een vloeiende opvoering, zich duidelijk afspelend op één locatie; de fabriek. Alhoewel er werd gesproken in een niet-bestaande taal, was de onderverdeling tussen de acht personages duidelijk. Het was een sterke opvoering, leuk voor zowel jong als oud, en getuigend van veel talent.

Tribute to Crosby

door Nienke Braam

Na het grote succes van vorig jaar zorgde de tributeband 'Her Majesty' ook ditmaal weer voor een vrijwel volle zaal in De Lievekamp. Even op gang komen was niet nodig, want het publiek was vanaf het allereerste nummer razend enthousiast. De tributeband van 'Crosby, Stills, Nash & Young' begon met enkele nummers uit 1969 en vervolgens kwam Neil Young de groep versterken. Aangezien mijn geboortejaar ruim na 1970 is, moest ik zelf wel even wat 'warmlopen'. De meeste nummers waren voor mij immers niet herkenbaar. Gelukkig heeft 'Her Majesty' de gave om iedereen op een prettige manier mee te krijgen. Door middel van beelden, anekdotes en natuurlijk prachtige muziek word je als het ware meegenomen in de geschiedenis van de band. Bijna als een tentoonstelling met alleen maar pronkstukken. Muzikale juweeltjes die nog meer schitteren door de perfecte samenzang. De aankondiging van een nieuw theaterconcert werd dan ook geheel terecht met een extra groot applaus ontvangen.

Big, Black & Beautiful

door Melanie Ariëns

Met hun nieuwste show 'Get up and dance' is het bijna onmogelijk om stil te blijven zitten. Michelle David, Rocq-E Harrell en Lucretia van der Vloot pakken groots uit tijdens deze avond vol opzwepende muziek, afgewisseld met rustige ballads. De show is een eerbetoon aan alle vrouwen die deze drie dames geïnspireerd hebben en we zien deze vrouwen stuk voor stuk voorbij komen op een scherm. Met prachtige outfits, een wisselende setting  en een geweldige band, laten deze drie powervrouwen zien wat ze in huis hebben. Drie fantastische, krachtige  stemmen, die zo mogelijk samen nog beter klinken en een goed repertoire van jazz en blues, tot soul en pop, zorgen voor een indrukwekkende en swingende avond. Voor veel vrouwen was het dan ook onmogelijk om op de stoel te blijven zitten. Het was jammer dat de zaal slechts half gevuld was; deze dames verdienen absoluut een uitverkochte zaal.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie