Een weg met 2 x 2 rijbanen door Veghel is volgens de wijkraden een 'onzalig idee, wat vooraf al geëlimineerd had moeten wordend'.
Een weg met 2 x 2 rijbanen door Veghel is volgens de wijkraden een 'onzalig idee, wat vooraf al geëlimineerd had moeten wordend'.

Provincie negeert zienswijze wijkraden Veghel

Verkeer en vervoer 1.496 keer gelezen

VEGHEL | In haar reactie op de ingediende zienswijzen op de plannen voor aanpassingen aan de N279 tussen Veghel en Asten heeft de provincie de visie van de wijkraden in Veghel, te weten Veghel-Zuid, De Leest en Kern-West, afgewezen. Daarmee dreigen 8000 Veghelaren geconfronteerd te worden met de mogelijke gevolgen van een vierbaansweg door Veghel.

Op het verzoek van de wijkraden om de middellange omleiding ten westen van Zijtaart mee te nemen in de lopende Milieueffectrapportage werd negatief gereageerd en dit heeft veel vraagtekens opgeroepen. De wijkraden laten het volgende weten: "Allereerst werd in de reactienota gesteld dat het tracé buiten het vastgestelde zoekgebied zou vallen, hetgeen gewoon onjuist is. Vervolgens wordt gesteld, dat dit scenario onvoldoende probleemoplossend zou zijn vanwege het te verwachten sluipverkeer via de bestaande route door Veghel. Ook dat is merkwaardig als deze omleiding vergeleken wordt met de bochtige 'korte omleiding' tussen de Doornhoek en Zijtaart, die nota bene nog langer is maar wel meegenomen wordt. Als verder bedacht wordt dat ook nog eens de kosten voor de brug of tunnel van de korte omleiding bespaard kunnen worden doordat ook bij Keldonk een brug gepland is, die voor de middellange omleiding goed bruikbaar is, dan is het besluit van de provincie om dit meest robuuste en toekomstbestendige scenario te negeren voor de wijkraden onbegrijpelijk. Natuurlijk is geen enkel scenario zonder nadelen, maar bij vergelijking wordt hier een zeer aanvechtbaar en onevenwichtig besluit genomen."

'Onzalig idee'
Door dit  besluit van de provincie is de kans op een vierbaansweg toegenomen. Naast de korte omleiding is het aanpassen van het bestaande tracé door Veghel namelijk de tweede door gemeente en provincie goedgekeurde en verder te onderzoeken variant. Dit roep vragen op bij de verschillende wijkraden. "Daar waar tot voor kort de opvatting was, dat dit door ruimtegebrek eigenlijk nauwelijks mogelijk was, lijkt het nu plotsklaps mogelijk om de weg ook dwars door Veghel met 2 x 2 rijbanen uit te voeren. Maar los daarvan zouden we dit toch eigenlijk niet moeten willen vanwege overlast en volksgezondheid. In dit toch al zwaar met fijnstof belaste gebied en met de nu reeds optredende geluidsoverlast is dit een onzalig idee, wat vooraf al geëlimineerd had moeten wordend."

Geldbedrag
De nieuwe coalitie van Meierijstad heeft besloten om in eigen beheer een Maatschappelijk Kosten Baten Analyse (MKBA) uit te laten voeren. Bij deze methodiek worden alle mogelijke effecten van de verschillende varianten vertaald naar euro's, waaruit dan vergelijkende conclusies getrokken kunnen worden. "Om dit mogelijk te maken worden veel kengetallen gebruikt, afkomstig uit min of meer vergelijkbare situaties. Het is zeer de vraag of deze MKBA een bruikbaar resultaat oplevert of meer vragen dan antwoorden gaat opleveren vanwege de complexiteit of beperkte bruikbaarheid van de kengetallen. Aantasting van gezondheid of ervaren geluidsoverlast laten zich nu eenmaal maar moeizaam vertalen in een geldbedrag. Hoe dan ook is het nog maar de vraag of de provincie de uitkomst in haar afwegingen zal meenemen. Procedureel blijft het natuurlijk mosterd na de maaltijd", besluiten de wijkraden. 

Eind april moeten alle onderzoeken afgerond zijn en kan de stuurgroep en vervolgens Gedeputeerde Staten zich voor de zomervakantie opmaken voor een definitieve keuze. De wijkraden, die zich op dit moment de dupe voelen van een ondoorzichtig en onevenwichtig steekspel, maken zich gezien de voorgeschiedenis grote zorgen over de uitkomst.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant