Mark de Wit.
Mark de Wit.

'Wij verkopen het ultieme vakantiegevoel'

Zakelijk 1.418 keer gelezen

Wie Schijndel zegt, zegt De Wit. En andersom. De gigant in kamperen, tuin, sport en outdoor rondde drie jaar geleden een grote verbouwing af en verwelkomt sindsdien gasten uit binnen- en buitenland op het 70.000 vierkante meter tellende terrein. We gingen in gesprek met Mark de Wit, die samen met zus Yvonne de directie vormt en de derde generatie van het familiebedrijf vertegenwoordigt.

In 1948 startte Marks opa, Grard de Wit, aan de Rooiseweg in Schijndel een handel in tweedehands legergoederen, mattenvlechterij en bezemhandel. Grards oudste zoon Albert kwam al snel in de zaak en ook Alberts broers (Henk, Ad en Peter) volgden. In de jaren die volgen, groet het familiebedrijf voortdurend.

Derde generatie
In 1996 namen Yvonne en Mark het bedrijf over van hun vader Albert en sinds 2000 vormen zij de volledige directie. Mark: "We waren nog jong toen we het bedrijf overnamen, 28 en 25, maar ons pa vond het tijd. 'Je krijgt het niet cadeau', zei hij. 'Het is hard werken, maar je komt wél in een heel leuk vak terecht'. Hij heeft ons niets opgelegd, we hadden een vrije keuze. Voor mij was het echter allang duidelijk, ik heb vanaf mijn twaalfde geroepen dat ik dit wilde. Ik werkte als jonge jongen in de weekends en vakanties al in de zaak. Het was dus nooit de vraag óf ik de zaak over zou nemen, maar eerder wannéér."

Vakantiegevoel
Wat meespeelde in dat gevoel, was het feit dat de zaak ook leefde in het ouderlijk huis van Mark en Yvonne. Als ze uit school kwamen, waren er vaak vertegenwoordigers te gast. "We zaten niet zelden tussen de jassen, shirts en broeken hun huiswerk te maken", lacht Mark. "We vonden het leuk. Het mooie aan deze branche is dat je bezig bent met vrije tijd, met vakanties van mensen. Je helpt ze dus om een leuke ervaring nóg leuker te maken. Zo zag ik het toen en zo zie ik het nog steeds: we verkopen vrije tijd, plezier, een ultiem vakantiegevoel in alle aspecten."

Fles wijn gewonnen
Toch moesten Mark en Yvonne gewoon onder aan de ladder beginnen. "Dat is een van de lessen die ons pa ons geleerd heeft: om alles écht goed te leren, moet je onderaan beginnen. Artikelen prijzen, vrachtwagens lossen, ik deed van alles. En tenten opbouwen! Hoeveel het er waren in al die jaren? Ik weet ik niet, ga maar uit van vele, vele duizenden. Ik herinner me een bezoek aan een fabrikant, samen met mijn vader. De fabrikant had een tent compleet verkeerd opgezet. Als 18-jarige jongen zei ik: 'Gaan jullie maar koffie drinken, als jullie terugkomen staat deze tent zo, dat je er rechtop naar binnen kunt lopen'. Kon niet, lachte onze contactpersoon, die er spontaan een fles wijn om verwedde. Toen hij even later kwam kijken, had ik het al lang en breed geregeld. Vanaf dat moment telde ik mee."

Eigen merken
Het bedrijf werkt al jaren intensief samen met partners van over de hele wereld, bijvoorbeeld op het gebied van productontwikkeling. Mark: "Neem ons topmerk, Bardani: echt super mooie, degelijke kampeerproducten met onze eigen handtekening. Of Safarica, avontuurlijke producten in het middensegment. DWS is ons derde merk, met name voor specials tegen een scherpe prijs. Overigens zónder concessies te doen aan kwaliteit! Het verschil zit hem in de opties en extra's van onze producten. Natuurlijk, we zouden heel gemakkelijk geld kunnen besparen, bijvoorbeeld op materialen. Maar een horgaas waar de muggen dwars doorheen vliegen, daar passen we voor. Met basisproducten is niets mis, maar de kwaliteit moet wél voldoen aan onze normen."

Winkelen is beleven
De Wit is in de loop der jaren uitgegroeid tot een ware autoriteit. Er is geen grotere partij in Europa die op één locatie zo veel artikelen heeft op het gebied van kamperen, tuin, sport en outdoor. Tel daarbij op de ruime parkeergelegenheid, het restaurant, speeltuin en de live muziek en entertainment in de zomer én natuurlijk de succesvolle webshop en je hebt de magnetische aantrekkingskracht grotendeels verklaard. Mark: "Winkelen is steeds meer beleven, zeker nu de klant online zo actief is. Onze webshop is een permanente etalage van ons bedrijf; maar onze klanten blijven naar Schijndel komen, vooral vanwege het persoonlijk advies. Ze hebben online voetbalschoen A gezien, maar samen met onze adviseur ontdekken ze dat model B veel beter bij hun voet past. Dat is échte klantgerichtheid. Op die manier blijven we altijd een meerwaarde bieden."

Vierde generatie?
Wat de toekomst brengt, is voor Mark en Yvonne een vraag. Alhoewel: plannen zijn er genoeg. "Vooropgesteld: wij gaan nergens een filiaal openen", stelt Mark. "Wat we hier in Schijndel hebben, is niet te kopiëren. Het zou alleen maar tegenvallen. Sterker nog, we denken juist aan uitbreiding van onze locatie. We zouden aan de zijkant van ons perceel graag bijbouwen, om nóg meer producten te kunnen presenteren. Ook willen we onze export vergroten. We hebben al productdealers in Frankrijk, Duitsland, België, Denemarken en zelfs IJsland, maar waarom zou De Wit niet ook in landen als Oostenrijk, Spanje en Italië vertegenwoordigd kunnen zijn? Misschien is dat een mooi project voor een van mijn kinderen, Bart, Daniek en Rick. Ik denk zeker dat er zich onder hen op termijn een opvolger bevindt, misschien wel twee of alle drie. Ze moeten niets, maar ik zou het wel geweldig vinden als ons familiebedrijf in handen komt van de vierde generatie De Wit."

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad. 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant