De Sligro uit Veghel heeft er een goed jaar opzitten.
De Sligro uit Veghel heeft er een goed jaar opzitten.

Recordwinst voor Sligro: 276 miljoen euro

Zakelijk 959 keer gelezen

VEGHEL | De nettowinst over het boekjaar van de Sligro Food Group bedroeg 276 miljoen euro, een absolute recordwinst. Het jaar 2018 werd gekenmerkt door relatief veel buitengewone en eenmalige baten en lasten. Hiervoor gecorrigeerd kwam de Ebit van de 'voort te zetten bedrijfsactiviteiten' uit op 82 miljoen euro bij een omzet die met 9.5 procent toenam tot 2346 miljoen euro.

"Het jaarthema van 2018 was focus en dat betekende zeker niet dat we ons wilden beperken in het aantal zaken die we gingen oppakken. Focus betekent dat alles dat we aanpakken gericht is op het waarmaken van onze ambitie om een toonaangevende Internationale Foodservicespeler te worden. Met de verkoop en carve out van EMTÉ, het succesvolle eerste jaar van de samenwerking met Heineken, de opzet van ons nieuwe organisatie- en aansturingsmodel, de integratie en expansie van onze activiteiten in België en alle voorbereidingen op ons nieuwe internationale ERP landschap, is er ongelofelijk hard gewerkt en hebben we de grenzen van wat we als organisatie aan konden opgezocht", laat CEO Koen Slippens weten.

Marktaandeel
Met een groei van bijna 9 procent in Nederland en ruim 14 procent in België heeft Sligro in beide landen fors marktaandeel gewonnen. De marktomstandigheden waren gunstig en blijven dat naar verwachting ook komend jaar. Koen vervolgt: "Dat gaat gepaard met een stevige kosteninflatie die ons dwingt de balans tussen groei en kostenbeheersing te blijven bewaken. Dat is een omgeving waarin wij ons als marktleider prima thuis voelen en wij kijken dan ook vol energie terug op het afgelopen jaar en vooruit naar 2019. Na een jaar met, ons inziens terecht, veel aandacht voor 'niet kernactiviteiten' is er in 2019 weer alle aandacht voor de operatie en de handel. Excelleren in een gespannen transportmarkt, na een jaar van verdedigen weer aanvallen in de bezorging, de ZB van de toekomst en naast de strijd om vergunningen vooral die om de klantwaardering in België. Ons jaarthema is dan ook back to business en daar hebben we heel erg veel zin in."

Heineken
De brutowinst nam met 72 miljoen euro toe tot 566 miljoen euro oftewel 24.1 procent van de omzet (2017: 23.1 procent). De acquisitie van de groothandelsactiviteiten van Heineken, alsmede de logistieke dienstverlening voor de bier en cideromzet van Heineken droegen bij aan de margegroei. Het brutowinstmarge percentage werd negatief beïnvloed door wijzigingen in de IFRS-regelgeving die zowel omzet als brutowinstmarge raakten. 
De totale nettowinst van de Groep, inclusief 'niet voort te zetten bedrijfsactiviteiten' nam toe tot een record van 276 miljoen euro. Dat betekent een winst per aandeel van 6.25 euro.

Vooruitzichten
In Nederland staat het komende jaar van het Veghelse bedrijf in het teken van de verdere integratie van Sligro en de Heineken groothandelsactiviteiten. De noodzakelijke aanpassingen op IT-gebied worden naar verwachting in het tweede kwartaal 2019 afgerond, waarna met de fysieke integratie kan worden gestart. In België wordt verder gebouwd aan de marktpositie. "Na het moeizame proces rond vergunningen in Antwerpen en een naar verwachting zelfde route in Brugge, zullen wij de zoektocht naar locaties en de opstart van vergunningsprocedures versnellen en intensiveren. Wij denken daarbij voor de komende jaren aan zes tot acht additionele locaties", aldus Koen. De Sligro onthoudt zich van concrete voorspellingen

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant