Afbeelding

Stadsvermarkting

Column 741 keer gelezen

Las dat de Meierijstadse politiek 'citymarketing' nog een vies woord vindt. Snap ik wel, want 'stads denken' is voor veel plaatselijke politici nog een bruggetje te ver. Een aantal van hen zit bovendien nog vast aan de dorpse structuren waaruit ze voortgekomen zijn en vertegenwoordigt een achterban die óók nog niet gewend is aan al dat gesamenvoeg. Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode zijn nog lang geen Meierijstad als het gaat om overkoepelend denken, maar hé…we zijn pas samen sinds 1 januari 2017! En iedereen weet: Goej werruk hî tijd nôddig!

Intussen begint het College van burgemeesters en wethouders wél stadse fratsen te etaleren. Dat schijnt te horen bij onze status van zevende gemeente (ruim 80.000 inwoners) van Brabant en bovendien de op één na grootste. Dan mag je aanschuiven bij de grote jongens op de Brabantse apenrots. Onderaan natuurlijk, maar zelfs daar kun je niet meer zonder citymarketing. Met het Nederlandse stadsvermarkting kun je tegenwoordig niet meer aankomen. Promotie, verkoop, bekendmaking, reclame, netwerken en activiteiten die volk trekken vragen nu eenmaal om Engelstaligheid. Dat daar geld voor nodig is levert bij een beginnend apenrotsclubje steevast gefronste wenkbrauwen op. Woorden als 'onderzoek' veroorzaken jeuk omdat het grote geheel niet meteen gezien wordt. In Meierijstad gaat het om een ton aan gemeenschapsgeld (op een begroting van 231 miljoen). Daarmee wordt wat onderzoek naar ons gemeente-dna betaald, een logo en slogan waarmee 'Meierijstad, de meest ondernemende stad van Europa wordt'. Ik denk óók dat dat goedkoper kan!

Deze week vergadert de gemeenteraad over citymarketing. Er zal opnieuw de nodige kritiek geuit worden, maar megalomanie kan slechts bestreden worden met bescheidenheid, nuchterheid, praktisch denken én met alternatieven komen. Allemaal eigenschappen die ruimschoots terug te vinden zijn in Meierijstad. Ook die kruideniersmentaliteit als het om besturen gaat. Zit allemaal in ons gemeente-dna! In Veghel helemáál. Niet voor niets beheersen Jumbo's, Sligro's, FrieslandCampina's, Huttens, Maison van den Boers en Udea's een groot gedeelte van de vaderlandse voedselmarkt.

Las dat een citymarketingcampagne met insteek op food & cultuur door enkele politici gezien wordt als een belediging voor Schijndel en Rooi. De historische waarde van Rooi en de kunst van Schijndel zou begraven worden onder bergen food. Huh?! Als de campagne-insteek food & cultuur is, dan vallen historie en kunst toch onder cultúúr? Alsjeblieft geen Calimero-houding in Meierijstad!
Trek sámen op! Bedenk sámen reële plannen en houd sámen een vinger aan de pols als het gaat om de kosten van stadsvermarkting

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant