De zakken moeten goed worden aangeboden, want anders laat afvalverwerker Van Kaathoven ze liggen.
De zakken moeten goed worden aangeboden, want anders laat afvalverwerker Van Kaathoven ze liggen.

Verdeelde reacties op afvalinzamelingssysteem: 'Ik scheidde al goed'

Algemeen 2.300 keer gelezen

VEGHEL | Het inwonerspanel van Veghel kreeg onlangs een vragenlijst voorgeschoteld over het nieuwe afvalinzamelingssysteem in Veghel. De meningen zijn verdeeld.

Ondanks de felle kritiek is het voor het merendeel van het panel duidelijk hoe het afvalinzamelingssysteem werkt. 62 procent van de respondenten zegt het te snappen. Voor 25 procent is het niet duidelijk. 'De wisselende dagen van ophalen zijn erg verwarrend', schrijft iemand. Verder vindt een respondent dat de inzamelplekken op woonerven niet duidelijk worden aangegeven. De druppel is voor meerdere panelleden een irritatiepunt. Men vindt het systeem onhandig en duur. Ook zijn er nog steeds veel mensen die nog geen druppel hebben gezien. Een van de respondenten ziet weinig verschillen met het systeem van voorheen: 'We doen toch al jaren aan gescheiden aanbieden/ophalen van plastic, papier, groen en grijs? Het enige verschil is de wijziging van de frequentie per afvalstroom. Sommige mensen zullen dit lastig vinden als ze hun scheidingsgedrag niet aanpassen. De onderbouwing hiervan door de gemeente is veel te mager gecommuniceerd'. De wisselende dagen van ophalen is voor een aantal panelleden 'erg verwarrend'.

Opa en oma
Mijnafvalwijzer wordt door het burgerpanel by far het vaakst gebruikt om op te zoeken welk afval en op welke wijze het afval aan de straat moet worden gezet. Liefst 68 procent van de ondervraagden gebruikt de website. Op gepaste afstand volgen de antwoorden: 'Ik kijk naar de afvalbakken in de rest van de straat' (18 procent) en De MijnGemeente app (15 procent). Een paar respondenten zijn wel fouten tegengekomen op de afvalwijzer, app of (gemeente)site. Voor de ouderen, soms digitaal wat minder vaardig, oppert iemand om een flyer met de afval ophaaldagen te verspreiden. 'Zo'n flyer hoeft niet meteen fancy en duur te zijn, maar is wel overzichtelijk en wordt nog steeds in kastdeurtjes geplakt'. Een ander panellid onderschrijft het probleem: 'Het is redelijk duidelijk voor mij, maar voor mijn opa en oma is het totaal onduidelijk. Naar mijn weten hebben meer ouderen daar last van'.

'Het is te kostbaar geworden om bij de Gemeentewerf te storten'

Met het nieuwe afvalinzamelingssysteem is de prijs van de grijze container gestegen. De meningen over de stelling 'door de prijsstijging houd ik me meer bezig met het scheiden van afval' zijn verdeeld. 43 procent is het er (zeer) mee eens, 31 procent (zeer) mee oneens en 25 procent is neutraal. 'Ik scheidde al, maar ben nu tegen mijn kinderen strenger dat ze moeten scheiden' en 'GFT, plastic en papier is gratis, maar het restafval is een heel stuk duurder geworden. Deze bood ik meestal maar drie keer per jaar aan, maar met het nieuwe systeem zou ik daarmee nu in totaal toch duurder uit zijn. Daarom probeer ik het dit jaar maar twee keer aan te bieden', zijn twee respondenten die goed letten op het scheiden van afval. De prijsstijging blijkt voor velen toch doorslaggevend te zijn om er extra op te letten.
Wat opvalt onder de mensen die '(zeer)mee oneens' hebben geantwoord is het grote aantal mensen die al druk bezig waren met het scheiden van afval. Voor hen is er weinig veranderd. 'Ik scheidde al goed, prijs maakt voor mij niet uit. Grote meerwaarde is het wekelijks legen van de groene kliko, die gebruik ik nu meer dan voorheen. Wekelijks en gratis legen van de groene kliko heeft, met name straks bij langere een warmere dagen, echt een toegevoegde waarde', zegt een panellid.

Dumpen
Er is ook kritiek. 'In Veghel betaalden we voorheen ons afval per kilo, werkte goed ter bevordering van afvalscheiding. Het nieuwe systeem spoort sommigen nu slechts aan tot dumpen van zwerfafval', vindt een respondent. Het burgerpanel vraagt zich wel massaal af of een prijsstijging per se nodig was om mensen bewust te maken van het belang van het scheiden van afval.
Het panel is verder vooral meer GFT-afval gaan scheiden (59 procent) gevolgd door plastic (42 procent) en papier/karton (30 procent).

Zwerfafval
De meeste respondenten (63 procent) denken wel dat het zwerfaval is toegenomen sinds het nieuwe systeem. Een aantal reacties: 'De prijsstijging bij de gemeentewerf werkt in de hand dat afval in de grijze container gaat of mogelijk wordt gedumpt' en 'Gooi nu regelmatig afval weg in de kledingcontainers of bij vuilnisbakken in het buitengebied. Het is te kostbaar geworden om bij de gemeentewerf te storten'.
Verder maken veel respondenten zich zorgen over de gevulde plastic zakken die, al dan niet terecht, niet worden meegenomen. Niemand ruimt deze op en zwerven zodoende door verschillende wijken.

Hele rapport
De antwoorden op de vraag: 'Hoe tevreden bent u over het nieuwe afvalinzamelingssysteem?' lopen uiteen. 28 procent is zeer tevreden, 48 procent van de respondenten antwoordt: (zeer)ontevreden. 23 procent is neutraal.
Dat het afvalinzamelingssysteem de tongen losmaakt, blijkt wel uit de vele extra reactie die TipVeghel ontving naar aanleiding van de vragenlijst. Het hele rapport, inclusief alle reacties en tips, is hier terug te lezen. 541 deelnemers vulden de vragenlijst in.

Meer informatie op www.tipveghel.nl.

De Gemeentewerf in Veghel is te vinden op de Doornhoek.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant