Afbeelding

Bordenmoeheid

Column 2.195 keer gelezen

Wie vanuit Heeswijk-Dinther Veghel binnenrijdt, ziet ze ter hoogte van de Blauw Geelvelden direct staan: Twee duidelijk zichtbare 30 kilometer borden. Links en rechts van de weg. Mijn indringende vraag aan iedere willekeurige bestuurder: 'Hóudt u zich aan die 30 kilometer na passering van dat tweetal?' Kijkend in eigen spiegel, beken ik schaamtevol dat het bij mij geen 30 wordt, maar meer richting 40-50. Waarom? Omdat het daar kán. Dergelijke gedachten heb ik op veel meer plekken, waarschijnlijk net als talloze andere verkeersdeelnemers. En meestal wanneer mijn natuurlijke snelheidsbegrenzer niet naast me zit. Vrouwlief wijst me namelijk vrij consequent op de betekenis van bepaalde borden…

Natuurlijk zijn mijn inschattingen regelmatig fout! Wie 50 kilometer per uur rijdt op een droog wegdek heeft 19 meter nodig om af te remmen. Bij 30 kilometer is dat maar 7 meter. Die wetenschap alléén al zou beter gedrag moeten opleveren. Toch lijk ik, terwijl ik absoluut geen scheurneus ben, last te hebben van een soort 'het-mag-gerust-ietsje-meer-zijn-syndroom'. Alsof er een 20 kilometer marge in mijn hoofd genesteld zit. Ga er maar eens op letten! Waar 30 kilometer staat rijden velen 50 kilometer. Bij 50 kilometer tuffen velen 70. 60 wordt 80, enzovoorts. 110 kilometer borden langs snelwegen zouden dus voldoende zijn geweest om iedereen 130 te laten rijden…

Even terug naar die borden bij Blauw Geel: moeten we daar 10 kilometer op zetten om iedereen 30 te laten rijden? Natuurlijk niet! Ik denk dat veel mensen 'bordenmoe' zijn geworden. Past naadloos in het kader van 'regeltjesmoe'. Daarom kan het onlangs gelanceerde voorstel van de RAI Vereniging (brancheorganisatie voor Rijwiel- en Auto Industrie) om in álle bebouwde kommen 30 kilometerzones in te richten alleen slagen als er ingezet wordt op positieve preventie en gedragsverandering.

Hoe bijvoorbeeld? Door ook de controle positief in te steken. Even uitleggen? Ik ben uiterst gecharmeerd van die 'smiley-flitspalen'. Rijd je te hard, dan verschijnt een rode, mismoedig kijkende smiley. Maar het gaat natuurlijk om die groene, láchende koppies! Ben ik dol op! Naïef gedacht misschien, maar het voelt gewoon goed!…

Gemeenten zullen in moeten zetten op preventie en gedragsverandering door verkeer positief te benaderen. Doe dat consequent en het gaat werken! Daarnaast zijn 'smiley-palen' veel goedkoper dan drempels, plateaus of wegversmallingen. Dé oplossing zal uiteindelijk gevonden moeten worden in geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, intelligente snelheidsassistenten, alcoholsloten en datarecorders (zwarte doos-idee). In de tussentijd pleit ik echter voor smileypalen als medicijn tegen bordenmoeheid…

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant