In de Wiebenga silo is een totaalkunstwerk ontstaan van  Maria Kapteijns en Véronique Driedonks.
In de Wiebenga silo is een totaalkunstwerk ontstaan van Maria Kapteijns en Véronique Driedonks.

Totaalkunstwerk gebaseerd op passanten en Veghel

Algemeen 798 keer gelezen

VEGHEL | Toen Maria Kapteijns en Véronique Driedonks de vraag kregen of ze wilden exposeren op de Noordkade zagen zij direct een uitgelezen kans om een periode intensief samen te werken. Tot en met zondag 7 juli is hun expositie te zien in de Wiebenga silo op de Veghelse Noordkade. "De expositie is gebaseerd op passanten en Veghel waarbij water een belangrijke rol speelt", aldus beide kunstenaressen.

In de Wiebenga silo is een totaalkunstwerk ontstaan. De passant en Veghel zijn samen één geworden. De studie van Maria en Véronique, allebei woonachtig in Eindhoven, over Veghel leverde een schat aan foto's, teksten en indrukken op. Bronmateriaal voor schetsen, tekeningen, vouwsels, uitgesneden landkaarten, drukproeven, etsen, videobeelden en geluidsfragmenten. "We zijn in de historie van Veghel gedoken en hebben ons verdiept in de grote bedrijvigheid die ontstaan is op en rond het terrein van de voormalige Coöperatieve Handels Verenging", vertelt Véronique. Het onderzoek voerde echter nog verder terug. Maria: "We zijn helemaal teruggegaan naar de oorsprong van Veghel. De Aa en de Zuid-Willemsvaart spelen daarin een belangrijke rol. Verder heeft Veghel altijd veel te maken gehad met passanten. Dat komt mede doordat Veghel zoveel industrie heeft." Passanten zijn vaker een thema bij Maria en Véronique. Naast dit inhoudelijke aspect zijn er meer raakvlakken tussen de kunstenaars. Bijvoorbeeld qua beeldtaal, waar organische elementen zich verstrengelen met de rechte lijnen van de stad of met geometrische patronen. Véronique vertelt hoe ze in Veghel verzeild zijn geraakt. "Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven zagen mensen van Kunstgroep De Compagnie mijn werk. Een tijdje daarna namen ze contact op en van het een kwam het ander. Bij het eerste overleg spatte van beiden kanten de energie ervan af."

Landkaarten van Veghel
De Wiebenga silo hangt vol met vouwsels, etsen, sculpturen, tekeningen en zelfs schermen waarop video's worden vertoond. Er is ook aandacht voor geluid, zo zijn er kermisgeluiden (dat zijn ook passanten), het geluid van graan (link naar de silo's) en de wind die door het populierenlandschap waait (volgens de kunstenaressen iets Brabants). Bij binnenkomst vallen de verschillende landkaarten van Veghel meteen op, waarvan er eentje zelfs op de grond ligt. Maria vertelt hoe deze zijn samengesteld. "Ik heb de sjablonen van de landkaarten gesneden en afgedrukt. Daarna ben ik me echt gaan verdiepen in de structuren. Daaruit kwam naar voren dat water een centrale rol moest krijgen. Volgens mij is dat gelukt."
De kunstwerken van Véronique hebben, net als die van Maria, een sterke link met water. "Het leek me mooi voor Veghel om onder andere de golven van het kanaal vorm te geven. Ik maak vouwsels; sculpturen en reliëfs van etsen en tekeningen. De golven zijn ontstaan uit het eindeloos vouwen van papier. Het heeft úren geduurd", legt ze uit.
Véronique en Maria zijn allebei grafici. "Daarom hebben we de weergegeven wegen, paden, rivieren en grenzen eerst geprint, geplakt en minutieus uitgesneden om ze vervolgens af te drukken", besluiten ze.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant