Afbeelding

Het begin van een nieuwe koffievlek

Zakelijk Bedrijvig Meierijstad 2.460 keer gelezen

Koffie en machines leveren kan iedereen. Het gaat erom wat je nog méér voor de klant kunt betekenen. Dat is de filosofie van de mensen van Kaars Koffie. Het bedrijf van Paul Kaars (in 2005 als eenmanszaak opgericht) is sinds een half jaar ook in Veghel gevestigd en wil van hieruit verder groeien. "De Brabantse mentaliteit past perfect bij ons."

Kaars Koffie staat voor koffievoorziening in de breedste zin van het woord. Koffiebonen, machines, service (zoals onderhoud en reparatie); de Kaars-medewerkers willen geen klanten, maar ambassadeurs. Met als bedrijfsslogan 'Service to the boon' en als filosofie dat maatwerk de standaard is, maken ze die missie iedere dag werkelijkheid. "We hebben heel mooie producten, maar dat hebben meer partijen", stelt Irene Zondag, teamleider en sales manager van Team Veghel. "Onze eerste vraag in gesprek met een klant of prospect is altijd: wat verwacht je van je koffieleverancier? Vervolgens gaan we die wensen verwezenlijken. Niet alleen als leverancier, maar als partner." Die benadering leverde in Veghel al mooie klanten op als Vanderlande, Vandebeeten, Mars en verschillende andere partijen.

Koffie is emotie
Oprichter Paul Kaars herinnert zich nog goed hoe hij een kleine 15 jaar geleden begon. "Ik had al langer de wens om voor mezelf te beginnen, maar wilde wél een onderneming waarbij ik echt iets kon opbouwen met klanten. Samen optrekken, in elkaar investeren. Koffie is daar een perfect product voor. Het is een levend product dat van de plant tot aan het kopje een indrukwekkende reis aflegt en overal emotie oproept." In Reeuwijk en omgeving veroverde Paul zijn eerste klanten. Zijn no-nonsense benadering speelde een belangrijke rol. "Ondernemers houden van duidelijkheid en kordaat optreden. Daar heb ik op ingespeeld. In producten en in diensten."

Kaars en Veghel
Inmiddels bestaat het bedrijf uit 50 medewerkers, van wie er negen sinds februari 2019 vanuit een bedrijfspand aan de Mountbattenweg opereren. Paul verklaart de keuze voor Veghel: "Toen ik hier het industrieterrein op reed, voelde ik kriebels in mijn buik. In deze regio zijn ontzettend veel mooie bedrijven gevestigd, waaronder verschillende familiebedrijven. Tel daarbij de mentaliteit op van 'mouwen opstropen en werken', plus de centrale locatie: dan weet je dat het goed zit. Van hieruit kunnen we verder groeien. Brabant ontdekken, maar ook Limburg en zelfs België en Duitsland, waar al verschillende relaties gevestigd zijn. Deze regio is een perfecte locatie voor een nieuwe koffievlek."

Eigenwijs bedrijf
Overigens is Kaars Koffie ook een eigenwijs bedrijf. Zo importeert het een groot deel van de koffiebonen direct bij de bron: de coöperaties, zoals in Nicaragua. Paul: "Daar zit de kennis en de kunde. De koffiecoöperaties zoeken namens de boeren partners waar ze trots op kunnen zijn, net zoals wij koffie zoeken waarmee we onze relaties blij kunnen maken. Samen met de coöperaties beheren we een ontwikkelingsfonds om de koffie continu naar een nog hoger niveau te krijgen. Ook kiezen we er voor om niet de marktprijs te betalen voor de koffie, want die is momenteel te laag om de boeren een fatsoenlijk salaris te geven. In plaats daarvan betalen we een vergoeding die het voor hen mogelijk maakt om rond te komen." Irene vult aan: "Het gaat niet altijd om euro's, het gaat ook om trots. Toen ik laatst op de plantage in Nicaragua was en een boer me vertelde over het huis dat hij heeft laten bouwen en zijn kinderen die kunnen studeren, was zijn trots meer dan voelbaar. Daar doen we het voor."

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad. Heeft u opvallende nieuwsberichten over de ondernemerswereld uit Meierijstad of uzelf? Een opening, een jubileum, een overname, een directiewisseling, een belangrijke deal? Breng de redactie op de hoogte. Stuur een mail naar: redactie@stadskrantveghel.nl.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant