Afbeelding

Trollenpraat

Column Column Hans van der Wijst 611 keer gelezen

Het stond in koeienletters in een landelijk dagblad: 'Een beetje politicus zit op INSTA'. In iets kleinere letters eronder: 'Een politicus met ambitie kan allang niet meer zonder Instagram. Wie een band wil opbouwen met zijn kiezers, gunt hun (hen?) een kijkje in zijn of haar privéleven.' Wat verderop in zijn artikel beweert hij vervolgens: 'Zo kun je in de etalage zetten dat je ook een écht mens bent.' Ik mag toch hopen dat onze Meierijstadse politici deze door socioloog Niels Spierings geopperde lulkoek aan zich voorbij hebben laten gaan. Of?…

Omdat ik niet actief ben op de sociale media, weet ik niet of er Meierijstadse beleidsbepalers actief zijn op Instagram. Er zit overigens ook niemand tussen van wie ik dat zou willen weten. Wordt Kees van Rooij voor mij een betere burgemeester als ie op vertederende Insta-kiekjes laat zien hoe leuk hij thuis zijn familie leidt? Wil ik Coby van de Pas bezig zien bij Basic Fit om mij te laten denken dat hier een ambitieuze wethouder van sport buffelt? Wordt Harry van Rooijen nóg verantwoordelijker voor winkelcentra als hij uitgebreid laat zien boodschapjes te doen bij winkeliers in Veghel, Schijndel én Sint-Oedenrode? Of onze overige wethouders Rik Compagne, Menno Roozendaal en Jan Goijaarts in hun vrije tijd hippe schoenen dragen, kleinkinderen verwennen of met hun jeugdliefde getrouwd zijn: het zal me Insta-worst wezen! Worden ze er échter en ambitieuzer van als ze zichzelf gelikt in 'Meierijstadse etalages' zetten? Gaan we ze daardoor éerder geloven, sneller op ze stemmen? Trollenpraat!

Bas Heijne schreef onlangs: 'Wie gezien wil worden, wordt bekeken door mensen die zelf ook bekeken willen worden.' Een vorm van voyeurisme of exhibitionisme in niet-seksuele zin denk ik dan. Beide mede-vormgevers van onze IK-cultuur. En hoe raar is het dat we indringend worden gewaarschuwd voor nepnieuws (onder andere door internettrollen) en dan durven zeggen dat wat Insta-plaatjes met ronkende tekstjes personen éçhter maken? Linksom moet allerlei privacy-wetgeving ons zogenaamd beschermen, maar rechtsom stellen we onze kwetsbaarheid op de sociale media uitgebreid tentoon.

Tim Wu, een Amerikaanse mediaprofessor beschreef in The attention merchants (de aandachtverkopers) hoe overheid, bedrijven en politici steeds beter ons hoofd binnen weten te dringen, onze aandacht opeisen. Om ons iets te verkopen, ons gedrag te beïnvloeden of om ons iets wijs te maken. Het wordt tijd dat we dat veel beter leren filteren. Ons écht informeren. Sociale media en echtheid verhouden zich namelijk als Trump en trollenpraat…

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant