Jumbo
Jumbo

Jumbo ziet omzet met ruim één miljard stijgen

Algemeen 1.471 keer gelezen

VEGHEL | De consumentenomzet onder de Jumbo formule is dit jaar met 1.027 miljard euro toegenomen (plus 14 procent) tot 8.432 miljard euro. Hiermee heeft Jumbo het boekjaar 2019, dat eindigde op 29 december, sterk afgesloten. De totale consumentenomzet van Jumbo Groep Holding komt dit jaar uit op 8.682 miljard.

Van de totale omzet heeft 165 miljoen euro betrekking op restaurantketen La Place, dat een omzetgroei realiseert van 10 procent. De nog niet omgebouwde EMTÉ winkels droegen daarnaast in de eerste helft van het jaar nog 85 miljoen euro bij aan de omzet. Het winkelbestand van Jumbo is in 2019 gegroeid naar een totaal van 672. Deze groei komt vooral door de ombouw van de resterende 47 EMTÉ supermarkten (in totaal zijn er 70 EMTÉ winkels omgebouwd) en 4 Agrimarkt winkels naar de Jumbo formule. Daarnaast zijn dit jaar 2 nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en 2 van het gemakswinkelconcept Jumbo City geopend.

'Mooi Jumbo jaar'
In Nederland ziet Jumbo haar marktaandeel verder stijgen tot boven de 21 procent in de laatste maanden van het jaar. Jumbo heeft daarnaast in het vierde kwartaal van 2019 op succesvolle wijze haar entree gemaakt op de Belgische markt met de opening van haar eerste drie supermarkten aldaar. "We sluiten wederom een mooi Jumbo jaar af met sterke cijfers", zegt CEO Frits van Eerd. "Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van 10 miljard euro in 2021 te behalen. Dat is het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat. Er liggen geweldige kansen en mogelijkheden op ons te wachten. Op de Belgische markt zijn we goed ontvangen. Bovendien zien we daar veel ruimte voor uitbreiding. We merken dat op onze thuismarkt foodbeleving een steeds belangrijkere rol speelt. Dat verklaart ook het succes van onze Jumbo Foodmarkt, met een ruim en onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten, vers klaargemaakt door onze wereldkoks. Elementen van dit concept, en ook van La Place, passen we steeds vaker toe in onze reguliere winkels en onze Jumbo City stores. Bij het moderniseren van onze winkels houden we daar volop rekening mee."

HEMA en Udea
De eind 2019 beklonken commerciële samenwerking met HEMA leidt onder meer tot 17 Jumbo winkels in panden van HEMA in binnenstedelijk gebied. Daarnaast zullen Jumbo en HEMA op 6 stationslocaties een gezamenlijk winkelconcept ontwikkelen waarbij Jumbo het foodassortiment levert. Door deze samenwerking krijgt Jumbo ruimer toegang tot gewilde stadslocaties voor het openen van supermarkten. Jumbo heeft bovendien overeenstemming bereikt met de biologische groothandel Udea om in 2020 een zestal winkels in de Randstad over te nemen. Het gaat om locaties waar nu filialen van Marqt en Ekoplaza zijn gevestigd.

Resultaten 2019:
- Consumentenomzet onder Jumbo formule stijgt met ruim 1 miljard (+14%) euro tot 8.432 miljard euro.
- Totale omzet Jumbo Groep Holding (inclusief La Place en EMTÉ) komt uit op 8.682 miljard euro.
- Ombouw EMTÉ en Agrimarkt afgerond.
- Omzetbijdrage eerste Jumbo winkels in België ruim boven verwachting.
- La Place realiseert omzetgroei van +10 procent en komt uit op 165 miljoen euro.

Vooruitblik 2020:
- Steeds meer elementen van Jumbo Foodmarkt en La Place in reguliere supermarkten.
- Nieuwe winkels op stadslocaties door partnership met HEMA en overname 6 locaties van Udea.
- 12 tot 15 nieuwe Jumbo winkels in België.
- Brede introductie klantenprogramma Jumbo Extra's.
- Oplevering geautomatiseerd distributiecentrum in Nieuwegein; bouw derde EFC in Bleiswijk.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant