Logo kliknieuws.nl/stadskrantveghel
Wim Schellen bij de puzzels en wenskaarten die tijdens deze coronaperiode zeer populair zijn.
Wim Schellen bij de puzzels en wenskaarten die tijdens deze coronaperiode zeer populair zijn. (Foto: )
CORONAVIRUS Coronavirus

Wim: 'Er blijkt veel behoefte naar onze branch'

  •   keer gelezen

VEGHEL | "Het is een rare situatie en gelukkig gaat alle nodige aandacht naar de mensen die getroffen zijn door het virus", zegt Wim Schellen van Boekhandel Schellen in Veghel over de crisisperiode. Dat geldt voor alle ondernemers. Ook Schellen heeft veel veranderingen moeten ondergaan, maar gelukkig heeft de boekhandel het zo slecht nog niet.

In verband met de corona maatregelen heeft Schellen aanpassingen moeten maken. Daarbij is de veiligheid voor iedereen het belangrijkste. "We hebben schermen voor de balies gezet, de anderhalve meter afstand aangegeven met lijnen en op verschillende plekken handgel geplaatst. Alles wordt goed hygiënisch gehouden en we hebben onderlinge afspraken gemaakt met onze medewerkers. Contactloos pinnen is ook essentieel, maar gebeurt helaas niet altijd."

Hamsteren
"Er blijkt veel behoefte te zijn naar onze branch", vertelt Wim. Zo veel dat de boekhandel zelfs het hamsteren heeft meegemaakt. "In het begin was men bang voor een lockdown. Vanwege die onzekerheid kochten mensen stapels boeken in. Er wordt nog steeds veel gevraagd naar boeken ter ontspanning, met een goed einde, om even te ontsnappen uit deze donkere tijden. We verkopen daarom veel romans." Dankzij het thuiswerken worden er ook veel puzzels, tekenmaterialen, cartridges en kantoorbenodigdheden gekocht. Educatieve kinderboekjes zijn populair vanwege het thuis lesgeven. Er worden ook veel post- en wenskaarten gekocht om anderen een hart onder de riem te steken. "Je ziet dat vroeger weer een beetje terug komt. Een kaartje is persoonlijker dan een appje. Helaas zijn het wel vaak beterschaps- en condoleance kaarten."
Ondanks dat luxere producten nu minder worden gekocht, is de normaal gesproken rustige april periode drukker dan gebruikelijk. Daarom vindt Wim het belangrijk dat mensen hun boodschappen over de week verspreiden, zodat niet iedereen massaal op zaterdagen gaat winkelen. "Als je ziet dat het druk is, kom dan wat later terug. Dat geven wij ook aan. Ook is het niet handig om met de hele familie te gaan winkelen. We moeten allemaal op onszelf letten, maar ook op anderen. Die sociale bewustwording is belangrijk."

Wees loyaal, koop lokaal
Wim vindt het belangrijk dat kopers de lokale winkels en horeca blijven steunen, want hij is bang dat anders enkel de online winkel overblijft. De boekhandel steunen kan in de winkel of online. Wim: "Bijna alle winkels zijn weer open. Wij hebben onze normale openingstijden, alleen op koopavonden zijn wij gesloten. De mensen waarderen het dat we open zijn. Zij vinden het fijn dat er winkels zijn en dat er tijd is voor persoonlijke aandacht. Dat kan enkel lokaal." Op libris.nl/schellen kan online gewinkeld worden, maar het is ook mogelijk om te bestellen door te bellen of mailen, waarna een Tikkie volgt. "Wij leveren deze bestellingen zelf en geven er als cadeautje een kleurboek bij. Bezorgen is niet nieuw voor ons, maar gebeurt nu veel meer. Wij doen nu dagelijks een rondje Veghel, soms twee. Voor ons is het ook fijn om even een luchtje te scheppen en een praatje te kunnen maken. Het is fijn dat je iets kunt doen voor anderen en de waardering is er ook."

Meer berichten