Afbeelding

QR-codes in de horeca: 'Contactloos bestellen én betalen'

Algemeen 2.683 keer gelezen

VEGHEL | De cafés en terrassen op de Markt gaan vanmiddag (maandag 1 juni) open. Het bestellen en betalen kan nog altijd via de ouderwetse manier, maar ook middels QR-codes. Iets wat helemaal past in de nieuwe anderhalve meter-economie. Veghelaar Jesper van Acht en Lars Gevers ontwikkelden een app die vanaf vandaag door Café Abbey Road en Fellows & Friends wordt gebruikt. “Binnen de horeca gelden strikte regels wanneer het gaat om anderhalve meter afstand houden. Het gebruik van QR-codes is een veilige manier van bestellen en betalen”, aldus de 23-jarige Jesper.

In China doet men al jaren niets anders. Daar laten ze zien hoe bruikbaar de QR-code is. Je komt ze overal tegen: op balies, in winkels, op (horeca)tafels, in etalages, op wasmachines, bij frisdrankautomaten, op armleuningen in het openbaar vervoer, op de stadsbus, bij het huren van fietsen en je kan er zelfs een stoel mee reserveren in de bibliotheek. In Nederland komt de QR-code maar moeilijk van de grond. Jesper: “Ik vind het lastig te zeggen waarom. Misschien omdat wij Nederlanders wat opener zijn en meer behoefte hebben aan sociale contacten met bijvoorbeeld de gastheer en gastvrouw van het desbetreffende restaurant of café.” 

Volgens de Veghelaar staat de QR-code aan de vooravond van de definitieve doorbraak. Noodgedwongen, dat wel. “Het gebruik van QR-codes is zeker in tijden van Corona ideaal”, vindt Jesper. “Het is een extra service als je contactloos kan bestellen én betalen. Een service waar mensen nu behoefte aan hebben.” GeAcht is al zo’n tweeënhalf jaar bezig met het ontwikkelen van de app en het gebruik van QR-codes. “Dit is het moment om het uit te rollen. Voor de Coronacrisis vonden mensen het contact met het personeel of de kroegeigenaar nog heel belangrijk.” Of de QR-code een blijvend iets is, Jesper denkt van wel. “Het maakt het allemaal nog makkelijker en sneller voor de consument.”

Efficiënt
Jesper legt uit hoe het gebruik van QR-codes in zijn werk gaat. “Je download de app GeAcht in de Google Play Store of de Apple Store. Op alle tafels zit een QR-code geplakt. Deze unieke code scan je met de app en je krijgt toegang tot de kaart van de horecaonderneming. Deze is per bedrijf verschillend en alles staat erop. Zowel het bestellen als het betalen kan via de QR-code. Je kan kiezen om direct te betalen of om op rekening te eten en drinken. Het betalen gaat via iDEAL.”
Volgens Jesper is het zowel voor de gast als voor de horecaondernemer efficiënt om de app te gebruiken. Hij legt uit: “Bezoekers hoeven niet meer hun hand op te steken en te wachten om een bestelling te doen. Voor de kastelein is dat fijn, want hij of zij kan het personeel functioneel inzetten. Er hoeven minder handelingen te worden verricht. Het personeel hoeft niet aan tafel de bestelling op te nemen, met de pinautomaat te gaan lopen of geld te wisselen.” Dat kan overigens nog wel, mocht de gast daar behoefte aan hebben. “Maar in deze anderhalve meter-samenleving kan ik me voorstellen dat mensen contact met het personeel willen beperken.”

19 eurocent
Samen met zijn compagnons Lars Gevers en Hugo de Brouwer is Jesper met zijn bedrijf GeAcht onder andere verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de app en het maken van de QR-codes. “Wij krijgen 19 eurocent per bestelling die wordt afgerekend met de app. Daarnaast betalen horecaondernemingen ons abonnementskosten", besluit Jesper.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant