Afbeelding

Gastvrijheidspaal

Column Column Hans van der Wijst 2.990 keer gelezen

Om horecaondernemers toch nog iets van hun seizoen te kunnen laten maken is de Veghelse Molenstraat sinds enige tijd ingericht als fietsstraat. Waar de auto ‘te gast’ is. Dat ‘te gast’ las ik onlangs toen bekend werd dat de vele horecagelegenheden aldaar tot uiterlijk 1 november bredere terrassen mogen exploiteren. Van vrijdag tot en met zondag tussen 17.00 en 24.00 uur gaat de eenrichtingsstraat helemáál dicht voor auto’s. Tót 17.00 uur is het allemaal wat…eh…chaotischer. Auto’s zijn namelijk nóóit ergens ‘te gast’. Zeker niet op plaatsen waar veel gefietst moet kunnen worden.

Wie momenteel bij de Gouden Leeuw de Molenstraat in fietst…zeg maar richting Lambertuskerk…moet ‘gewoon’ rekening houden met de daar veranderde omstandigheden. Je gaat mee in het verkeer en sommige auto’s blijven keurig achter je rijden tot ze veilig voorbij kunnen. Wie zich echter in tégengestelde richting begeeft moet uiterst alert zijn. Auto’s komen je dan tegemoet en het grootste gedeelte gedraagt zich niet bepaald als gast. Passeren te pas en te onpas voor hen rijdende fietsers wat slalommend effect met zich meebrengt. Voor ervaren of avontuurlijke fietsers vormt dat gastgedrag een uitdaging, voor minder zekere pedaleurs moet het een schrikbeeld zijn. Ik zou vóór 17.00 uur niet aan een van de dicht bij de rijweg geplaatste tafeltjes willen zitten. Voor je het weet heb je een ongewenste gast aan tafel zitten. Of eróp liggen als ie niet alert genoeg is. Verontwaardigd 'Gast!...echt?…anderhalve méter?!...' roepen helpt dan niet meer. Voedsel- en/of drankverspilling kán het ongewenste gevolg zijn.

Corona heeft veranderingen op gang gebracht. Zo explodeert het aantal fietsers momenteel. De nieuwe rijwielen kunnen niet aangesleept worden. Op zich een mooie en gezonde ontwikkeling, maar met grote gevolgen voor het verkeer in het algemeen. Fietsers zijn bovendien ook niet altijd even gastvrij. ANWB-directeur Frits van Bruggen pleitte onlangs voor meer en betere fietspaden: 'Behalve dat veel mensen gaan fietsen, pakken ook veel mensen weer de auto omdat ze het openbaar vervoer niet in durven.' Volgens hem moeten er snel nieuwe verkeersregels komen die bepalen welk voertuig waar moet rijden en met welke snelheid.

Veghels centrummanager Dirk Lammers zag het Molenstraat-experiment terecht als 'kans om te laten zien dat het anders kan’. De voorzet is gegeven, nu moet ie nog ingekopt worden. Ik zeg: ‘Mechanisch beweegbare palen erin! Zoals bij Houtbrox by Berden in de Hoofdstraat.’ Veel autoverkeer heeft he-le-maal niets te zoeken in de Molenstraat. Hoe gastvrij moeten we daar voor zijn?...

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant