'Ik heb altijd het idee gehad dat ik terug zou keren in het onderwijs' | Kliknieuws
Logo kliknieuws.nl/stadskrantveghel
<p>Birgit van Veghel is de nieuwe locatie-directeur van het Zwijsen College.</p>

Birgit van Veghel is de nieuwe locatie-directeur van het Zwijsen College.

(Foto: Ad van de Graaf)

'Ik heb altijd het idee gehad dat ik terug zou keren in het onderwijs'

  •   keer gelezen

VEGHEL | Birgit van Veghel is de nieuwe locatie-directeur van het Zwijsen College. De oud-leerling van de Veghelse middelbare school is sinds 1 november officieel in dienst. Midden in de Coronacrisis beleeft Birgit een hectische start.

“Het Zwijsen College is een innovatieve school die vooroploopt in onderwijsontwikkelingen”, aldus de nieuwe locatie-directeur. Birgit (48) heeft er al een hele carrière opzitten. Ze studeerde Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Groningen, gaf les op Hogeschool Windesheim en was onder andere Senior Communicatieadviseur bij Essent. Daarna werd ze opleidingsmanager op de Avans en later onderwijsmanager op de Fontys (allebei hbo-scholen). Nu keert Birgit, als oud-leerling, terug op het Zwijsen College in Veghel. 


Birgit van Veghel.

De nieuwe locatie-directeur legt uit waarom ze de keuze heeft gemaakt om te gaan werken in het voortgezet onderwijs. “De doelgroep spreekt me ontzettend aan. Op het hbo heb ik veel scholieren in het eerste jaar zien binnenkomen. Ze hebben altijd mijn aandacht getrokken. Na verschillende gesprekken en meeloopdagen binnen het voortgezet onderwijs (vo) ben ik nog enthousiaster geworden. Als locatie-directeur kun je echt impact hebben.”

Succesvol
Birgit wil graag een brug slaan tussen het vo en het hoger onderwijs. Ze vervolgt: “Er is veel uitval in het eerste jaar op het hbo en het wo. Het is belangrijk om de leerlingen goed voor te bereiden. Welke meta-cognitieve en academische vaardigheden moet je aanleren om succesvol het vervolgonderwijs in te gaan. Met de kennis zit het wel goed, maar het gaat dus vooral om reflecteren, kritisch denken en plannen. Daar worden de leerlingen op het Zwijsen nu al in getraind. Ik stimuleer dat, want ik weet dat het heel hard nodig is.”

Luxe
Birgits keuze om op het Zwijsen te gaan werken is een bewuste geweest. Ze weet niet of ze zomaar bij iedere middelbare school aan de gang zou zijn gegaan. “De leerling staat op het Zwijsen echt centraal. Bij onderwijsontwikkelingen wordt gekeken naar de individuele behoefte van de leerling. Leerlingen krijgen de ruimte om mee te denken over hun eigen leerroute. Een mooi voorbeeld is de Fast Lane vwo waarbij de leerlingen de mogelijkheid wordt geboden om één of enkele vakken te versnellen of zelfs je vwo-diploma in vijf jaren te halen. Ook kunnen alle leerlingen op het Zwijsen naast de verplichte lessen zelf een aantal lesuren per week invullen. Ze kunnen kiezen uit ondersteuningslessen (extra begeleiding), studeren in het studeercentrum of het volgen van keuzemodules. Deze staan in verband met de impact van corona in het teken van het wegwerken van achterstanden. Geen overbodige luxe op dit moment.” Deze werkwijze moet ook terugkomen in het nieuwe havo-plan waaraan de laatste hand wordt gelegd.

‘Geweldige tijd’
Als oud-leerling van het Zwijsen maakte Birgit van dichtbij mee hoe belangrijk het is om leerlingen genoeg te kunnen bieden. Zelf stapte ze over van het Zwijsen naar Beekvliet in Sint-Michielsgestel omdat ze arts wilde worden. “Ik had een B-pakket nodig en ik wilde Scheikunde laten vallen. Dat kon hier niet, maar wel op Beekvliet. Dat zou nu niet meer gebeuren. Het Zwijsen heeft daarin stappen gezet. Mijn tijd op het Zwijsen was overigens hartstikke leuk. Ik blik sowieso terug op een geweldige tijd op het voortgezet onderwijs.”


Birgit (48) is zelf oud-leerling van het Zwijsen College en studeerde daarna Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Groningen. Ze kijkt met een prettig gevoel terug op haar periode op de Veghelse middelbare school.

Haar eerste indruk van het Zwijsen is positief. “Het is een fijne en kwalitatief zeer goede school.”


Arts is Birgit nooit geworden. Ze struikelde over de B-vakken en ging uiteindelijk Communicatiewetenschappen in Groningen studeren. Daarna volgde ze de postdoctorale lerarenopleiding en zo kwam Birgit in het onderwijs terecht. “Ik ben toen mijn hart aan het onderwijs verloren.” Toch ging Birgit eerst het bedrijfsleven in om praktijkervaring op te doen. “Maar ik had altijd het idee dat ik terug zou keren in het onderwijs.”

Passievol team
Er zijn op het Zwijsen College ongetwijfeld dingen die beter kunnen, maar Birgit vindt het in zo’n korte tijd moeilijk om daar al iets zinnigs over te zeggen. “Vraag me dat later nog eens. Wat ik nu vooral zie is een gedreven en passievol team van ondersteuners en leraren.” Aan Birgit de taak om het beste uit dit team te halen. Ze vervolgt: “Voor de individuele medewerkers moet er ruimte zijn voor professionele autonomie. Tegelijkertijd moet er worden samengewerkt om tot succes te komen. Leraren zijn de experts op het gebied van goed onderwijs, medewerkers vanuit de ondersteuning vertalen ideeën over goed onderwijs naar onderwijsprocessen. Samenwerken en luisteren naar wat er speelt is belangrijk.” Daarnaast hebben leraren naast het lesgeven nog ruimte voor andere taken. Volgens Birgit biedt dit mooie mogelijkheden. “Sommige leraren hebben een groot organisatietalent en organiseren dan buitenschoolse activiteiten, zoals de sportdag of de reis naar Berlijn”, besluit de locatie-directeur.

Meer berichten