De webinar van Veltman helpt ouders het digitale gedrag van jongeren begrijpen en sturen.
De webinar van Veltman helpt ouders het digitale gedrag van jongeren begrijpen en sturen.

De Verslavende Digitale Wereld: ‘Leven in plaats van geleefd worden’

Onderwijs 778 keer gelezen

VEGHEL | Ieder jaar houdt de ouderraad van het Zwijsen college een thema-avond voor ouders. Dit jaar wordt dat op dinsdag 19 januari online gehouden; ook voor ouders van leerlingen van het Fioretti college. De avond staat in het thema van De Verslavende Digitale Wereld, een webinar van Laurens Veltman van Digital Awareness. 

Veltman geeft inzicht in digitaal gedrag en helpt bij het in contact komen met het kind en het sturen op digitaal gedrag. Hij koppelt daarbij zijn persoonlijke ervaringen vanuit gameverslaving en poker aan zijn professie als psycholoog en coach. Veltman heeft geleerd om zelf controle te houden over digitale verleidingen en laat anderen zien hoe ze zelf kunnen ‘leven in plaats van geleefd worden’.

Discipline
“Tegenwoordig heeft bijna iedere leerling een mobiel”, vertelt Paul Rombout, voorzitter van de ouderraad. “Het scherm pak je er zo makkelijk bij, waarbij vooral games en social media erop gericht zijn om zo lang mogelijk de aandacht te houden. Hoe maak je dan contact met je kind? Wat kun je als ouder doen? Tijdens dit webinar krijg je tips. Dit zijn vaak maar kleine dingetjes, maar het helpt om je kind te beschermen tegen de verslavende digitale wereld. De meeste kinderen moeten de discipline in de omgang met digitale verleidingen immers nog leren.”
“Wanneer je vooraf aan je dag een planning maakt, dan heb je minder de neiging om automatisch naar het scherm te  grijpen”, vervolgt Rombout. “Misschien geef je jezelf tien minuten of een uur de tijd om te gamen, maar daarna ga je aan de slag. Wanneer je dat niet doet, begin je achter het scherm en gaat zo de dag aan je voorbij. Je verliest de wereld om je heen en wordt geleefd door het scherm. Daar is altijd wel iets te vinden, want het werkt verslavend.” Het is voor jongeren dus gemakkelijk om zichzelf te verliezen in de digitale wereld.

Afspraken maken
Hoe ga je als ouder om met deze verleidingen? Eén tip die Veltman meegeeft is het maken van afspraken met je kind. Rombout neemt daarbij zijn 14-jarige dochter als voorbeeld. “Mag demobiele telefoon bijvoorbeeld mee naar boven of moet het beneden blijven? Het scherm van het mobiel van mijn dochter blijft maar doorgaan, ook tussen 23.00 en 1.00 uur wanneer het op de kast ligt.”
Neem snapchat. Rombout: “Ik dacht dat dat vanaf zestien jaar was, maar mijn dochter wilde het graag omdat iedereen in de klas snapchat heeft. Verbieden helpt niet. Dat creëert enkel afstand tussen jezelf en je kind. Daarom hebben we afgesproken dat wij af en toe mee mogen kijken. Zo heb je niet alleen een stukje controle, maar toon je als ouder ook interesse in je kind.” Bovendien is het een stukje bewustwording voor ouders. Er zijn veel ouders die niet weten wat er allemaal gebeurt op de schermen. Zo is de hoeveelheid likes op social media belangrijk, wat de druk voor een digitaal leven binnen de klas verhoogd.  

Digitale tijd
De ouderraad vindt voorlichting over de digitale wereld in de huidige maatschappij van games en social media belangrijk, iets waar de ouders van deze generatie niet mee zijn opgegroeid. Maar, zeker nu de coronacrisis de wereld nog meer digitaal heeft gemaakt, met onder andere online les, is dit webinar erg van belang. “Het is passend in deze tijd.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant