Van links naar rechts: Saskia, Omar, Wouter, Ahmad en Ruth.
Van links naar rechts: Saskia, Omar, Wouter, Ahmad en Ruth.

Nieuw ICT-loket: ‘We hebben de ambitie om ermee door te gaan’

Algemeen 2.772 keer gelezen

VEGHEL | Door de coronacrisis is het voor studenten van ROC de Leijgraaf niet eenvoudig om een stageplaats te vinden. Ruth Beun en Saskia van Casteren namen samen met een paar jongeren het heft in eigen hand en hebben een stageplek gecreëerd. Op de Noordkade in Veghel zijn zij namelijk een ICT-loket begonnen. Afgelopen dinsdag gingen de deuren open. “We hopen dat het een blijvend initiatief is”, aldus Beun en Van Casteren, die samen de bedrijfsleiding voor hun rekening nemen.

De scholieren en de bedrijfsleiding zijn trots op wat ze allemaal al bereikt hebben. In twee maanden tijd hebben ze een eigen bedrijf uit de grond gestampt. “We hebben de handen uit de mouwen gestoken en zijn zelf aan de slag gegaan. Inmiddels staat er een volwaardig bedrijf opgebouwd door jongeren die staan te springen om te beginnen”, vertelt Van Casteren.

Lastig
Samen met Beun is ze door De Leijgraaf ingehuurd om leerlingen aan een stageplek te helpen. Iets wat in tijden van corona niet meevalt. Van Casteren vervolgt: “Vrijwel alle ICT’ers en medewerkers van een helpdesk werken momenteel thuis. Je gaat als student niet naast zo iemand aan de keukentafel zitten. Ondanks dat veel werkgevers meedenken, is het heel lastig om een stageplek te vinden. Op een gegeven moment opperde we het idee om zelf een ICT-loket op te richten. Op het ROC waren ze enthousiast en vanaf toen is alles snel gegaan.”


Onder de naam ICT-loket Noordkade hebben ze inmiddels een eigen ruimte op de Noordkade (zelfde ingang als Wittern en de bioscoop). Beun geeft aan dat ze het als een echt bedrijf benaderen. “De jongeren hebben daarom ook moeten solliciteren. Wij zijn geen juffen, maar de leiding van het bedrijf. De kantjes worden er hier niet vanaf gelopen”, lacht ze. Aan enthousiasme geen gebrek bij Van Casteren en Beun en ook de ROC-studenten lijken het prima naar hun zin te hebben. Het ICT-loket is mede door de coronasubsidie van de overheid tot stand gekomen. Zekerheid over de toekomst kunnen Van Casteren en Beun dan ook nog niet geven. “Dit schooljaar maken we sowieso af, maar we hebben de ambitie om er voor langere tijd mee door te gaan.”

Installeren
De studenten van de opleiding ICT (niveau 2 en 4) van De Leijgraaf bieden ondersteuning op het gebied van ICT. “Heeft u vragen over uw computer, laptop of mobiele telefoon of is er iets kapot? Loop dan bij ons binnen. Wij doen ons best om iedereen te helpen met alle technische problemen of vragen. Daarnaast kunnen we apps installeren, back-ups maken en helpen met zaken zoals online shoppen en video-bellen”, vertelt Wouter (18) uit Veghel. Omar (18) uit Boekel vult aan: “Wij lopen twee dagen stage en de andere drie dagen volgen we online-onderwijs.” Ze vinden stagelopen allebei erg leerzaam. “Op stage leer je het meest”, zeggen ze.


Van links naar rechts: Ahmad, Omar, Saskia, Wouter en Ruth.

Fooienpot
Per dag zijn er zo’n acht studenten aan het werk. Er is ruimte voor meer, maar door corona is er gekozen om het aantal leerlingen niet te overdrijven. Er moet immers afstand gehouden worden. De bedrijfsleiding is trots op wat de leerlingen van De Leijgraaf in korte tijd hebben bereikt. Van Casteren: “Zowel particulieren als bedrijven kunnen bij ons opdrachten neerleggen. Studenten worden inhoudelijk ondersteund en begeleid. Daarnaast worden we hopelijk snel een erkend leerbedrijf, waardoor leerlingen hun opleiding met een diploma af kunnen ronden.” Beun knikt en vult aan: “Wij vragen geen geld voor onze diensten, behalve als er producten moeten worden aangeschaft. Wel zetten we een fooienpot bij de deur, zodat we de jeugd eens kunnen trakteren op iets lekkers.”

Gastvrij
Terwijl Wouter een printer laat zien die hij gratis via Marktplaats heeft opgehaald om te repareren. Sluit Van Casteren af: “Het is prachtig hoe we de samenwerking hebben gevonden met bedrijven en hoe mensen ons helpen om er een volwaardige stageplaats van te maken. Op de Noordkade zijn ze erg gastvrij en we worden geholpen waar nodig. We zijn met open armen ontvangen.”

Het ICT-loket is geopend op maandag en dinsdag van 10.00 uur tot 16.00 uur. Vanaf februari ook op donderdag en vrijdag van 10.00 uur tot 16.00 uur. 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant