Afbeelding

Omzet Jumbo blijft groeien, La Place valt terug

Algemeen 601 keer gelezen

VEGHEL | Gedurende de eerste zeven perioden (tot en met week 28) van 2021 heeft Jumbo haar aandacht vooral besteed aan het veilig houden van boodschappen doen als gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen en het zo goed mogelijk invullen van de sterk verhoogde vraag naar online. De supermarkttak heeft in deze periode een omzet gerealiseerd van 5.36 miljard euro, in lijn met de doelstelling om dit jaar voor het eerst uit te komen op 10 miljard euro. Jumbo verwacht haar omzetgroei te kunnen vasthouden en het Nederlandse marktaandeel van op dit moment 21.8 procent verder te vergroten.

In België staat het aantal Jumbo winkels inmiddels op elf en voor dit jaar zijn er nog circa negen winkelopeningen voorzien. Foodserviceformule La Place was afgelopen halfjaar goeddeels gesloten vanwege de coronapandemie. De omzet daalde daardoor naar 13 miljoen euro.
De samenwerking met Vermaat Groep is inmiddels succesvol opgestart en de verwachtingen over hernieuwde groei na corona zijn onverkort positief. La Place wil komende jaren honderden nieuwe vestigingen openen in binnen- en buitenland.

Stadslocaties
Het totale winkelbestand van Jumbo in Nederland is het afgelopen halfjaar beperkt gegroeid en uitgekomen op 686. Op een aantal gewilde stadslocaties, onder meer in Amsterdam en Den Haag, zijn nieuwe winkels geopend. Ongeveer 25 Jumbo winkels zijn in deze periode geheel vernieuwd. Vrijwel alle Jumbo winkels beschikken nu over een meterslang HEMA schap met de populaire artikelen van het bekende warenhuis.

Online 
De onlineverkopen via Jumbo.com zijn ook in de eerste zeven perioden van dit jaar blijven groeien, de stijging bedraagt ruim 50 procent ten opzichte van de eerste helft 2020.

La Place
Foodserviceformule La Place is afgelopen halfjaar door de coronamaatregelen slechts zeer beperkt open geweest. Als gevolg daarvan is de omzet teruggevallen naar 13 miljoen. De periode van noodgedwongen sluiting is aangegrepen om de koers aan te scherpen en het bedrijf gereed te maken voor verdere groei. Daarvoor is een strategische samenwerking gesloten met horecaspecialist Vermaat Groep, die de exploitatie van 44 La Place restaurants heeft overgenomen. Samen met Jumbo gaat Vermaat het restaurantconcept verder ontwikkelen. Jumbo blijft eigenaar van het La Place merk, zes eigen restaurants en vier stationslocaties. Ook blijft Jumbo verantwoordelijk voor de (inter)nationale franchiserelaties. Afgelopen maanden zijn vestigingen geopend of heropend in Kopenhagen en Leiderdorp.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant