Sligro spreekt van ‘krachtig herstel’, ondanks dalende halfjaarcijfers

  •   keer gelezen

VEGHEL | Sligro Food Group heeft donderdagochtend de halfjaarcijfers van 2021 bekendgemaakt. Het Veghelse bedrijf heeft veel last gehad van de lockdown en de overige coronaregels. De omzet daalde in de eerste zes maanden met 16.5 procent tot 788 miljoen euro ten opzichte van 943 miljoen euro een jaar eerder. Onderaan de streep boekte Sligro een verlies van 4 miljoen euro.

De omzet van de Sligro Food Group over het eerste halfjaar 2021 bedroeg 788 miljoen euro, een door COVID-19 gedreven afname van 16.5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Q2 was er een toename van 12 procent. Ondanks de daling van de omzet nam de Ebitda (de brutowinst van een bedrijf, zonder aftrek van de in de definitie genoemde kosten) van de Sligro toe met 8 miljoen euro naar 35 miljoen euro. Er resteerde een nettoverlies van 4 miljoen euro over de eerste jaarhelft (nettoverlies eerste jaarhelft 2020 exclusief bijzondere waarde- verminderingen: 16 miljoen euro). 

Onzekerheid
De Veghelse horecagroothandel verwacht dat de onzekerheid rond de segmenten bedrijfscatering, evenementen en onderwijs vooralsnog blijft, maar de overige klantsegmenten tonen een krachtig herstel en kunnen in de loop van de tweede jaarhelft weer terugveren naar het niveau van voor de coronacrisis. “De onzekerheid leek achter ons te liggen, maar de laatste weken steekt deze toch weer enigszins de kop op. Desalniettemin kijken wij met vertrouwen naar de tweede jaarhelft en de komende jaren waarin onze markten zullen herstellen en wij daarvan kunnen profiteren”, schrijft Sligro in haar halfjaarrapportage. Concrete uitspraken over de resultaten in het tweede halfjaar doen ze niet.


Kerncijfers.

Herstart
CEO van Sligro Koen Slippens: “Het jaar startte in de strenge lockdown. Daardoor kende het eerste halfjaar een periode van 20 weken lockdown, vergeleken met 11 weken in 2020. Daarnaast was het vorig jaar in Nederland 13 weken mogelijk particulieren toe te laten in de zelfbedieningsgroothandels en dat was in 2021 niet meer het geval. De gevolgen van de lockdown hielden tot medio mei onze afzetmarkten in de greep. Met de effectuering van de versoepelingen, zagen we het herstel met name in juni krachtig optreden.” De Sligro heeft zich de afgelopen maanden, samen met klanten en partners, voorbereid op de herstart. Slippens vervolgt: “Deze is nu in volle gang en we gaan ervoor om onze klanten weer volop de ruimte te geven te onder­nemen. Dat doen we in een markt die zich kenmerkt door tekorten aan personeel, transport en goederen, maar samen werken we met veel energie en passie voor het beste resultaat.”

Meer berichten