<p>Pepijn Tebrunsvelt tijdens de opname van de film Le Pain.</p>

Pepijn Tebrunsvelt tijdens de opname van de film Le Pain.

(Foto: )

Met Le Pain hoopt Studio Gotley door te breken in de filmindustrie: ‘Hier zijn we dan en dit is wat we kunnen’

  •   keer gelezen

VEGHEL | Studio Gotley uit Veghel bestaat vijf jaar. Zaterdag gaat hun eerste korte film in première. In de Industry Bioscoop op de Noordkade wordt Le Pain dan voor het eerst aan het grote publiek getoond.

Een beetje verstopt schuin boven de grote zandloper op de Noordkade in Veghel zit Studio Gotley gevestigd. Ze maken daar reclamefilms voor marketing doeleinden, maar de grote droom van de drie mannen achter de filmstudio is het maken van speelfilms. Komende zaterdag gaat hun eerste korte film in Veghel in première. Het moet een opstap naar meer worden. “Met Le Pain hopen we door te breken in de filmwereld”, aldus Pepijn Tebrunsvelt, verantwoordelijk voor het script en de regie.


Hollywood
Studio Gotley heeft voor Le Pain een bekende cinematograaf weten te strikken. “Omdat Niels zelf meespeelt in de film kon hij dat stukje niet voor zijn rekening nemen. Ik heb ooit een gastles gehad van de Nederlander Ruurd M. Fenenga op het Koning Willem 1 College in Den Bosch. Hij heeft Twin Peaks geschoten van David Lynch. Ruurd heeft dertig jaar ervaring als filmmaker en ons belangeloos geholpen. Uit liefde voor de film.”


Het team achter Studio Gotley bestaat uit drie gepassioneerde filmmakers en marketeers: Niels Peetjens, Mick Gooren en Pepijn Tebrunsvelt. Samen zijn ze druk bezig met de laatste aanpassingen voor hun eerste korte film Le Pain. “Komende zaterdag om 20.00 uur gaat hij in première in de Industry Bioscoop in Veghel. Daarna begint de film aan zijn internationale festivalparcours. We hopen natuurlijk op lovende recensie”, lacht Tebrunsvelt. Le Pain is zelfstandig geproduceerd door Studio Gotley en gaat over een huiszoeking tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een Duitse soldaat onderzoekt of de verdwenen familie Levi zich schuilhoudt in een bouwvallig huisje, dat alleen bewoond lijkt te worden door een Frans boerenmeisje. De film duurt een kleine tien minuten. Tebrunsvelt vertelt hoe hij op het idee kwam voor het verhaal: “Het concept is zo’n anderhalf jaar geleden ontstaan. Ik zat in de auto en hoorde een Frans liedje. Het liedje bleef hangen en thuis heb ik het door de vertaalmachine gehaald. Er zat een bijzonder verhaal achter en dat heb ik gebruikt als uitgangspunt voor Le Pain. Dat gaat wel vaker zo. Je hoort of ziet iets en ineens heb je een scene in je hoofd zitten. En dan komen de vragen: ‘Waarom gebeurt dit en hoe gaat dit verder’? Het is best een onwerkelijk proces, want het komt eigenlijk uit je onderbewust zijnde.”

Klein Belgisch dorpje
Het zoeken van de perfecte locatie voor de opnames was nog een heel gedoe. Tebrunsvelt vervolgt: “Ik heb behoorlijk wat kilometers in de auto gezeten en talloze dorpen via Google Maps bezocht. Het verhaal speelt zich af in 1941 in Namen. Het huis waar alles gebeurt, moet natuurlijk wel in dat tijdsbeeld passen. Na drieënhalve maand zijn we terecht gekomen in een klein Belgisch dorpje genaamd: Kasterlee. Het huisje wordt intact gehouden door de plaatselijke heemkundekring.”


Niels Peetjens (L) speelt in Le Pain op overtuigende wijze een Nazi.

Het maken van een film is monnikenwerk. Elk shot is van tevoren uitgeschreven en via een 3D-scan vertaald naar beeld hoe het eruit moet komen te zien. Daarnaast moet het camerawerk, het geluid en de montage natuurlijk perfect zijn. “Het was een grote uitdaging. Ik ben trots op iedereen dat we na anderhalf jaar hard werken dit hebben gerealiseerd. Het is ons gewoon gelukt. Je bouwt met z’n allen een bijzonder band op. Het is een soort familie. Op het ene moment sta je te tieren wanneer iets niet lukt en vlak daarna val je elkaar in de armen als het er goed opstaat.”

‘Beste wat we kunnen’
Het eindresultaat wordt na de première naar grote filmfestivals gestuurd zoals het Filmfestival van Cannes en het Nederlands Filmfestival. Tebrunsvelt voelt weinig spanning: “We geloven met volle overtuiging in onze film en gaan liever niet uit van een slechte uitkomst. Ik kan niet beter dan dit. Als we geen reactie krijgen dan zou dat heel spijtig zijn, maar dit het allerbeste wat ik kan.” Mochten de recensies onverhoopt toch tegenvallen dan moet Tebrunsvelt dus terug naar de tekentafel.


Première
Le Pain gaat op zaterdag 16 oktober in première in de Industry Bioscoop. Kaarten zijn verkrijgbaar via: veghel.industrybioscoop.nl.


Grote droom
Het is overigens dubbel feest bij Studio Gotley. Naast het uitbrengen van hun eerste korte film bestaat de filmstudio vijf jaar. Geld wordt er verdiend door het maken van reclamefilmpjes voor onder andere Lacros, Birdfeeder, Bouwbedrijf van de Ven en natuurlijk de Noordkade zelf, de plek waar Studio Gotley resideert. Commercials maken vinden de heren te gek, maar de echte liefde ligt bij de speelfilm. Tebrunsvelt heeft een script liggen, maar die is nog niet af. Al ruim tien jaar is hij ermee aan het stoeien. "Het moet goed zijn. We blijven timmeren aan de grote droom. We werken er langzaam naartoe.”


De film is opgenomen in een Belgisch dorpje genaamd: Kasterlee.

‘We doen mee'
Naast het maken van commercials blijft Tebrunsvelt dus sleutelen aan zijn meesterwerk. "Ik wil heel graag de speelfilm in, maar het is geen makkelijke markt. Het is niet rendabel om een eigen filmbedrijf te beginnen. Dat kost bakken met geld en zonder goede distributie kom je nergens. Le Pain is voor ons de ingang om ergens binnen te komen. Hier zijn we dan en dit is wat we kunnen. We doen mee. Het is ons visitekaartje. Het grote doel is om ooit zelfvoorzienend te worden met films.” Toch is Tebrunsvelt niet verliefd op het idee van films maken. "Voor mij is de film het middel, maar niet het doel. Het gaat mij om de reis ernaartoe. Waar we met z'n drieën zoveel energie insteken. Iemand raken is het doel. Dus ergens in klikken is zeker een optie, maar dan zonder dat we onze artistieke vrijheid op hoeven te geven”, besluit hij.

Meer berichten