Pirke van den Elsen is managing director bij Bulkio.
Pirke van den Elsen is managing director bij Bulkio. Foto: Ad van de Graaf

‘Als je Europa wil veroveren kan dat juist vanuit deze regio’

Algemeen 1.514 keer gelezen

ERP | Het aantal lege kilometers in het bulkvervoer terugdringen door het koppelen van vraag en aanbod. Dat is het doel van Bulkio. Lege kilometers koppelen aan beschikbare bulktransporten door slim gebruik van data. Dat is wat het sterk geautomatiseerde online platform Bulkio doet om het aantal trucks, trailers, containers, vervoersbewegingen en (lege) kilometers in het bulkvervoer op de weg te minimaliseren. Wij stelden Pirke van den Elzen van Bulkio vier vragen.

Een online platform voor bulklogistiek. Hebben alle grote jongens niet zelf al zo’n platform?
Er zijn inderdaad andere platformen actief in transport, maar Bulkio onderscheid zich ten opzichte van anderen. Zo specialiseert Bulkio zich in bulktransport, dus geen pallets of dozen. En in die specialistische markt van bulk zijn we al een grote jongen! Ook is Bulkio, in tegenstelling tot andere platformen, geen marktplaats of veiling voor transport. Bulkio zoekt met behulp van slimme algoritmes, actief naar een geschikte vervoerder voor ieder transport.

Jullie spelen in op trends in logistiek. Wat zijn die trends?
Platformen zijn op zichzelf een ontzettend relevante trend in de logistiek. Sta maar eens stil bij het aantal platformen dat je gebruikt op vakantie. Grote kans dat je vliegticket, hotel, taxi en restaurant allemaal geboekt zijn via een platform. De onderliggende trend is data. Een platform voor thuisbezorgingen onderscheidt zich door de data die beschikbaar is. Denk aan bezorgtijden, beoordelingen en voorspelbare kosten. Precies als in bulktransport.

Vanuit Erp willen jullie logistiek Europa gaan veroveren. Dat gaat toch nooit lukken?
Zojuist verhandelden we voor een Amerikaanse multinational een transport van Oekraïne naar Duitsland. Het transport wordt uitgevoerd door een vervoerder uit Litouwen. Het is toch hartstikke mooi om dat in een internationale wereld vanuit Erp te organiseren? Als je Europa wil veroveren kan dat juist vanuit deze regio. De mensen hier zijn meertalig, hebben digitaal talent en stropen de mouwen graag op.

Jullie zijn een dochteronderneming van de Erpse transportgigant Van den Bosch. Ben je niet bang dat je straks zelf niks te zeggen hebt?
Dochteronderneming is een treffende benaming. Bulkio is een dochter die zelfstandig verder gaat. Van den Bosch heeft Bulkio grootgebracht door veel transporten op het platform te plaatsen. En zoals iedere moeder geeft Van den Bosch advies aan haar dochter. Maar om succesvol te zijn, dient Bulkio de belangen van alle gebruikers op het platform.

Dit verhaal verscheen eerder in Bedrijvig Meierijstad.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant