<p>Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. </p>

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit.

(Foto: MEREL V DOOREN)

Clubs halen 26811 euro op met Grote Clubactie

  •   keer gelezen

VEGHEL | 350.000 verkopers hebben zich de afgelopen maanden ingezet om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Meierijstad haalden verenigingen in totaal 26811 euro op. Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10.7 miljoen euro - 1.2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3.6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair.

Dit jaar deden in Meierijstad de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80 procent naar de club.

Sint-Oedenrode
RKSV Rhode: 3798 euro.
Korfbalvereniging Nijnsel: 1185 euro.
MHC Sint-Oedenrode: 1056 euro.
Vollybalvereniging Rooi: 795 euro.
Wandelsportver. OLAT: 771 euro.
Argo: 393 euro.
Rooise Ruiters en Ponyruiters: 360 euro.
Sportvereniging Fortuna 67: 264 euro.

Veghel
Fanfare Sint Cecilia: 2253 euro.
TV De Krekel: 1896 euro.
SCMH: 1755 euro.
SV Blauw Geel 38: 1740 euro.
BC’67: 1230 euro.

Erp
De Korfrakkers: 2175 euro.
Voetbalclub RKSV Boerdonk: 903 euro.
Judo en Jiu-Jitsu Club Gemert: 465 euro.

Schijndel
Neptunus 58 (zwemvereniging Schijndel): 1647 euro.
Fietscrossvereniging Dn Urste: 1440 euro.
Baseball- en Softball- Vereniging Starlights: 1389 euro.
De Ranas Jeugdvereniging: 1239 euro.
BC Schijndel: 57 euro.

Clubactie-loten verkopen was voor clubleden dit jaar eenvoudiger dan ooit. En dat is te merken aan het resultaat. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1.6 miljoen loten digitaal over de toonbank. Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”
Veel leden gaan nog gewoon langs de deur en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Clubhuis opknappen
Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.
De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van 80 procent keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Meer berichten